အျပဳအမူ (Behavior)

ကြၽန္ေတာ္ ငယ္ငယ္က မဖတ္ဖူးတဲ့ ေရႊေသြး၊ ေတဇ စာ ေစာင္ဆုိတာ မရွိသေလာက္ပဲ။ အခြင့္အလမ္းက ဘယ္လိုသင့္ခဲ့သလဲဆို ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ၿပီဆိုရင္ အဘြားက သူ႔သမီးဆရာဝန္ (ကြၽန္ေတာ့္ အေဒၚေတြ) တာဝန္က်ေနတဲ့ ဖ်ာပံုၿမိဳ႕ကို ကြၽန္ေတာ့္ကို ေခၚၿပီးအလည္သြားတယ္။ အိမ္ေရွ႕က ႏုိင္ႏုိင္ဆိုတဲ့ အစ္ကိုတစ္ေယာက္ရဲ႕ အိမ္က အက်ယ္ႀကီး။ အဲသည္မွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ကေလးေတြ ကစားၾကတယ္။ ႏုိင္ႏုိင့္အိမ္မွာ ေရႊေသြး၊ ေတဇေပါင္းခ်ဳပ္ေတြ သပ္သပ္ရပ္ရပ္တြဲခ်ဳပ္ၿပီး စုထားတာ အထပ္လုိက္။ ေဆာ့လည္းေဆာ့၊ ေဆာ့လို႔ေမာရင္ အဲသည္ေပါင္းခ်ဳပ္ေတြ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဖတ္ေနေတာ့တာပဲ။

ဖတ္ခဲ့တဲ့ စာေစာင္ေတြထဲမွာ အႀကိဳက္ဆံုး၊ ကေန႔အထိ စိတ္ထဲခဏခဏေပၚလာတဲ့ ဇာတ္လမ္းကေလး တစ္ပုဒ္ရွိတယ္။ ‘မိန္းမ မလိမၼာလို႔ပါ’လို႔ မိဖုရား ေခါင္ႀကီးက ရွင္ဘုရင္ကို ေလွ်ာက္တင္ခဲ့တဲ့ ပံုျပင္။  ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါး ဟာ တုိင္းျပည္အေျခအေနသိရ ေအာင္ ရြာစြန္ဇနပုဒ္ကို မိဖုရား ေခါင္ႀကီးနဲ႔အတူ ႐ုပ္ဖ်က္ၿပီး စနည္းနာထြက္တယ္။ လယ္ေတာတစ္ခုမွာ ဆင္းရဲမြဲေတေနတဲ့ အဘိုးႀကီးတစ္ဦးနဲ႔ ေတြ႕တယ္။ အဘိုးႀကီးက သူနဲ႔ အသက္တူတူ ပဲ၊ ေမြးႏွစ္ေမြးရက္တူတယ္။ ေဗ ဒင္အရဆုိ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ေမြး ခဲ့တဲ့သူေတြရဲ႕ ဘဝကံဇာတာက တူရမယ္။ ငါက်ေတာ့ ဘုရင္ျဖစ္ ကာ ခ်မ္းသာေနၿပီး လယ္သမား အဘိုးႀကီးက ဘာေၾကာင့္ ဆင္းရဲ မြဲေတေနရသလဲလို႔ ေဘးက မိဖု ရားေခါင္ႀကီးကို ေမးေတာ္မူတဲ့အ ခါ မိဖုရားေခါင္ႀကီးက ‘မိန္းမ မလိမၼာလို႔ပါ’လို႔ ေျဖၾကားခဲ့တယ္။

သည္ပံုျပင္ရဲ႕ ဆုိလိုရင္းက ေလာကမွာ လူေတြႀကီးပြားမႈဆုိတာဟာ မိမိရဲ႕ စြမ္းရည္သက္ သက္မဟုတ္။ အေထာက္အပံ့၊ အမွီသဟဲဟာ အဓိကျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုလိုတာပါပဲ။ ‘‘ဒါဆုိ ငါႀကီးပြား ေနတာ နင့္ေၾကာင့္ေပါ့’’လို႔ ဘုရင္က စိတ္ဆုိးကာ မိဖုရားေခါင္ႀကီးကို ‘‘သည္လယ္သမား အဘိုးႀကီး ႀကီးပြားေအာင္ နင္သြားလုပ္’’ဆုိကာ ႏွင္ထုတ္လုိက္တယ္။ သိပ္ မၾကာပါဘူး။ ႏွစ္အနည္းငယ္ အတြင္းမွာ ႂကြယ္ဝခ်မ္းသာလာတဲ့ လယ္သမားအဘိုးႀကီးဟာ ဘုရင္ကို လက္ေဆာင္ပစၥည္းေတြနဲ႔ လာကန္ေတာ့တယ္။ လယ္ရွင္မ တစ္ျဖစ္လဲ မိဖုရားေခါင္ႀကီးဟာ ဆင္းရဲသားလယ္သမား အဘိုးႀကီးမိသားစုကို တစ္မုဟုတ္ခ်င္းကို ေန႔ခ်င္းညခ်င္း တိုးတက္ႀကီးပြားေစတဲ့ အေလ့အထေကာင္း (Beha-vior) ေတြ ျဖစ္ေျမာက္လာေအာင္ ပံ့ပိုးေပးခဲ့လုိ႔တဲ့ပါေလ။ ‘‘မိန္းမလိမၼာလို႔ငါ့မွာ အေလ့ထေကာင္းေတြ ျဖစ္ထြန္းခဲ့ကာ ငါႀကီးပြားခဲ့တာပါလား’’လို႔ ဘုရင္ဟာ ကိုယ္ေတြ႕မ်က္ျမင္သိလိုက္ရတယ္။

သည္ေတာ့ ႏုိင္ငံတစ္ခု၊ လူ႔ ေဘာင္တစ္ခုဟာ ဘာေတြလိုအပ္ သလဲဆုိ အေလ့အက်င့္အျပဳအမူ ေကာင္းေတြ လိုအပ္တယ္ (Good Behavior, Good Practices၊ အျပဳအမူအေလ့အထေကာင္း ေတြ ျဖစ္ထြန္းရင္ ႏုိင္ငံႀကီးပြား မယ္။ ညံ့ဖ်င္းတဲ့ အျပဳအမူအေလ့ အထေတြ လႊမ္းမိုးရင္ ႏုိင္ငံမြဲေတ စုတ္ျပတ္မယ္။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေျပာခဲ့တဲ့စကားနဲ႔ ျပန္ခ်ည္လိုပါတယ္။ ‘‘YBS ကားႏွစ္စီး တုိက္ တယ္ဆုိတဲ့ကိစၥဟာ ကားႏွစ္စီး တိုက္တယ္ဆိုတဲ့ မႈခင္းနဲ႔တင္ ၾကည့္လို႔မရဘူး။ ငါတုိ႔ လူ႔ေဘာင္ တြင္ ကားႏွစ္စီးတိုက္ၿပီး လူမ်ား စြာေသေက်ပ်က္စီး ဒဏ္ရာရမႈတို႔ ျဖစ္လာရေစတဲ့ အျပဳအမူအေလ့ အထေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚေနရသလဲ’’ဟု ပိုက်ယ္ဝန္း ၿခံဳငံုတဲ့ ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္႐ႈကာ ၎ Beh-avior Problem (အျပဳအမူအေလ့အထျပႆနာ)ကို ေျဖရွင္းဖုိ႔ လုပ္ေဆာင္ရပါမယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ လူေတြဟာ ခရီးသြားရင္ ဘတ္စ္ကားစီးတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လမ္းေလွ်ာက္ေနတာပဲျဖစ္ျဖစ္ လံုၿခံဳေနတယ္လို႔ ခံစားရတယ္လို႔ မရွိဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆုိ ကားေမာင္းသူေတြရဲ႕ Public Safety Behavior အမ်ားျပည္သူေတြ ေဘးအႏၲရာယ္ကင္း လံုၿခံဳေရးအတြက္ သတိထားေဆာင္ရြက္တဲ့ အေလ့အထအျပဳအမူတုိ႔ဟာ အလြန္ဆင္းရဲနိမ့္က်ေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။

သည္ေတာ့ ဘတ္စ္ကားႏွစ္ စီး တိုက္ၾကတယ္ဆုိတာ ဘာမွ တခ်ိဳ႕လူေတြ အေၾကာင္းျပၾက သလို စနစ္ေဟာင္းမွာ က်န္ခဲ့တဲ့ ကား (ကားဆိုး)က စနစ္သစ္မွာ ခ်ီတက္ေနတဲ့ (ကားေကာင္း)ကိုလာတိုက္တာ၊ လူတစ္ဦးခ်င္း၊ ဒ႐ိုင္ဘာတစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ ေရြးခ်ယ္မႈ ျပႆနာသက္သက္ မဟုတ္ပါဘူး။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာသလို သည္ Incident (၎ျဖစ္ရပ္ကြက္ကြက္ ကေလး)ကိုပဲ မၾကည့္ဘဲ ျပႆနာရင္းျမစ္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ အစိုးရကိုယ္တုိင္ဟာ ကားေမာင္း သူေတြမွာ Public Safety Behavior (လူထု ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းေရး အျပဳအမူ အေလ့အထ)ေတြ ျဖစ္ထြန္းလာေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈမရွိျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပံုျပင္ထဲက ဘုရင္ႀကီးနဲ႔ မိဖုရားေခါင္ႀကီးသာ အခုထိ အသက္ထင္ရွားရွိေနၿပီး ‘‘သည္ေလာက္ေတာင္ ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ႏုိင္တဲ့ ကားတုိက္မႈမ်ိဳးျမန္မာႏုိင္ငံက ကားဒ႐ိုင္ဘာေတြမွာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရသလဲ’’လို႔ ဘုရင္ႀကီး က ခုေနခါမွာ မိဖုရားေခါင္ႀကီး ကို ေမးခဲ့ရင္လည္း မိဖုရားေခါင္ ႀကီးဟာ ‘‘မိန္းမမလိမၼာလုိ႔ပါ’’လို႔ လႊတ္ခနဲေျဖလိုက္ဦးမွာပါပဲ။ ဒါ ေပမဲ့ မိဖုရားေခါင္ႀကီး သည္တစ္ ခါမွာ ဆုိလိုတဲ့ မိန္းမက လယ္ သမားဆင္းရဲသား အဘိုးႀကီးရဲ႕ ေသြးသားဆက္ႏႊယ္ေနသူ မိန္းမ မဟုတ္ဘူး။ ျပည္သူ၊ ျပည္သား ေတြ စိတ္ခ်လံုၿခံဳေစေရးရွိေစရန္ အျပဳအမူေတြ ျဖစ္ထြန္းလာဖို႔၊ အ ေထာက္အပံ့ေကာင္းေတြကို ကူညီပ့ံပိုးေဖာ္ေဆာင္ေပးဖို႔ရန္ ပ်က္ ကြက္ေနတဲ့ (ျပည္သူလူထုရဲ႕ အ သက္ဘဝကို လံုၿခံဳကာကြယ္ဖို႔ရန္ တာဝန္ဆက္ႏႊယ္ေနသူ) တာဝန္ ရွိ အစိုးရကိုပဲ ဆုိလိုတာျဖစ္ပါ တယ္။

တကယ္ေတာ့ သည္ယာဥ္ တိုက္မႈ ျဖစ္ရျခင္းဟာ တစ္ဦးခ်င္း နဲ႔ဆုိင္တဲ့ ေရြးခ်ယ္မႈလို႔ ျပန္ခဲ့မယ္ ဆုိရင္၊ ငါ့လင္မြဲတာ သူ႔ဟာသူ ကံ မရွိ၊ ဉာဏ္မရွိ၊ ဘာမွ ေသာက္သံုး မက်လို႔ ျဖစ္တာလို႔ ျပန္ခဲ့မယ္ဆုိ ရင္ အဲသည္မိန္းမမ်ိဳးဟာ အမိုက္ မဲဆံုး၊ အႏံုခ်ာဆံုး မိန္းမေတြထဲက ပါပဲ။ အခုျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ေခ်ာက္ခ်ားေသြးပ်က္ဖြယ္ ယာဥ္တိုက္မႈဟာ Public Problem ျဖစ္တယ္။ (၅၅)လုိင္းရဲ႕ ျပႆနာသက္သက္ မဟုတ္ဘူး။ YBS ျပႆနာလည္းမဟုတ္ဘူး။ (ဆင္ျခင္တံု တရားကင္းမဲ့တဲ့) ဒ႐ိုင္ဘာ ျပႆနာလည္းမဟုတ္ဘူး။ တိတိက်က်ေျပာရရင္ Public Safety Problem(လူထုေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းေရး ျပႆနာ) ဒါ့ထက္ေတာင္ နည္းဗ်ဴဟာ သေဘာနဲ႔ တိက်ခ်င္ရင္PublicHealth (ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရးဆုိင္ရာ ျပႆနာ ျဖစ္တယ္)။ အင္း... စြဲမယ္ဆုိ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးပင္ မလြတ္ဘူး။ သည္ယာဥ္တိုက္မႈေတြရဲ႕ တာဝန္ဟာလည္း က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးမွာ တာဝန္ရွိေနတယ္။ သူ႔ဆီက Statistics ႏုိင္ငံမွာ ယာဥ္တိုက္မႈေတြ တစ္ႏွစ္ကို ဘယ္ေလာက္ ျဖစ္ပြားေနသလဲ၊ လူေသမႈ၊ အဖတ္ဆယ္မရေသာ ဒဏ္ရာရမႈ (Irreversible Injuries)၊ အဖတ္ဆယ္ႏုိင္ေသာ ဒဏ္ရာရမႈ (Reversible Inju-ries)၊ ေက်ာက္ကပ္ ပ်က္သုဥ္းမႈ (Kidney Failures)၊ မည္သည့္ယာဥ္အမ်ိဳးအစား၊ မည္သည့္ေနရာေဒသ၊ မည္သို႔ေသာ ခရီးသည္မ်ိဳးေတြဟာ အမ်ားဆံုး ဒဏ္ရာရသလဲ၊ ယာဥ္တိုက္လို႔ ဒဏ္ရာရေသဆံုးမႈေတြဟာ တစ္ႏွစ္နဲ႔ တစ္ႏွစ္ၾကား ပိုမိုတိုးပြားလာသလား (Growth Rate)စတဲ့ စာရင္းအင္းေတြဟာ ျပည္သူကိုအစီရင္ခံမျပဘူး။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးဆုိင္ရာ ျပႆနာဆုိးႀကီးတစ္ခုဟာ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚေနသလဲ၊ ဘယ္လိုအလားအလာ (Trends)ေတြျပေနသလဲဆုိတာကို အမ်ားျပည္သူနဲ႔တကြ အစိုးရက သတိထားမိေအာင္သူ မီးေမာင္းထိုးမျပႏုိင္ခဲ့ဘူး။

 အစိုးရေဝဖန္ေရးစလုပ္ေတာ့ မယ္ဆုိလွ်င္ (သို႔မဟုတ္) အစိုးရ ကို သိပ္ကိုခ်ီးက်ဴးလိုၾကသူမ်ား လည္း အေၾကာင္းအက်ိဳးကေလး ရယ္လို႔ ျပသလိုပါလွ်င္ (သို႔ မဟုတ္) ကိုယ္တိုင္လည္း အစိုးရ ရယ္လို႔ ျဖစ္ေနပါလွ်င္ Behavior Economics ကိုေတာ့ အေျခခံ အားျဖင့္ တီးမိေခါက္မိေအာင္ေလ့လာထားေစခ်င္ပါတယ္။ တစ္ခုေျပာခ်င္တာက ျပႆနာဆုိင္ရာ သုေတသန၊ ၎သုေတသနတုိ႔မွ ေတြ႕ရွိေသာရလဒ္၊ ပညာဗဟုသုတ စသည္မေလ့လာမဆည္းပူးဘဲ ၎ပညာဗဟုသုတကို ေရွး႐ႈရန္ လုပ္ရမည္ဟူေသာ အသိတရား အေျခခံမွ်ပင္ မရွိလွ်င္ဘဲနဲ႔ အမ်ားျပည္သူေတြ ဆုိင္ရာဘံု ရာထူးတာဝန္ႀကီးေတြကို မယူပါနဲ႔။ ‘‘က်ဳပ္တုိ႔ ႀကိဳက္တဲ့သူ ခန္႔လို႔ရတယ္’’ဆုိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္စု ဟာလည္း အမ်ားျပည္သူဆုိင္ရာ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းျခင္းဆုိင္ ရာ သုေတသန အေတြးအေခၚ ဒႆနေကာင္းေတြကို အမီလိုက္ ကာ ဆည္းပူးေလ့လာႏုိင္တဲ့ ပညာအေျခခံအရည္အခ်င္း (Creden-tial) လံုလံုေလာက္ေလာက္မရွိ လွ်င္ ထိုသူမ်ိဳးတုိ႔ကို ခင္ဗ်ားတို႔‘‘ရမ္းခန္႔’’ေတြ။ ‘‘အစမ္းခန္႔’’ေတြမလုပ္ပါနဲ႔။ က်ဳပ္တို႔ က်န္းမာေရး ပညာမွာေတာ့ ‘‘ရမ္းခန္႔ဆရာ ဝန္’’ဆုိၿပီး လုပ္လုိ႔မရဘူး။ လူေတြ

ေသကုန္မွာ ျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ရမ္းခန္႔ ဆရာဝန္ဆုိတာက မသကာရွိလွ လူေလးငါးေယာက္ ေလာက္ပဲ သတ္ႏုိင္မယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕ ရမ္းခန္႔အစိုးရဆိုတာက လူသိန္းသန္းခ်ီၿပီး ဘဝပ်က္သြားေအာင္ ‘‘သတ္’’ႏုိင္တာျဖစ္တယ္။

 ႏုိင္ငံမွာ ျဖစ္ေပၚႀကီးစိုးေနတဲ့ ျပႆနာေတြဟာ လူေတြရဲ႕ Behavior ေတြနဲ႔ အဓိကနက္နက္ ႐ိႈင္း႐ိႈင္းပတ္သက္ေနတယ္။ လူ ေတြမွာ လမ္းသြားလွ်င္ မလံုၿခံဳ ဘူးဆိုတာ Public Safety Beha-vior  (လူထုေဘးအႏၲရာယ္ကင္းေရးအျပဳအမူ အေလ့အထ) ေတြဟာ ကားေမာင္းသူေတြမွာ ကင္းမဲ့လ်က္ရွိျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ ခုကားတိုက္မႈကို (၅၅) လုိင္းကို ပိတ္သိမ္းတာတုိ႔၊ ကုိယ္ရကိုယ္ယူ ဖ်က္သိမ္းတာတုိ႔ လုပ္တယ္ဆုိတာဟာ ကားေမာင္းသူေတြရဲ႕ Public Safety Behavior ေတြ ေပၚထြန္းလာေစမႈနဲ႔ ဘယ္လိုပတ္သက္သလဲ။ အဓိကနားလည္

ေစခ်င္တာက ဒါဟာ ကားလိုင္း ဆုိးတစ္ခု၊ ဒ႐ိုင္ဘာဆိုး အုပ္စုတစ္ အုပ္စုဆုိတဲ့ အုပ္စုျပႆနာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါဟာ Epidemic လို ျဖစ္ပြားေနတဲ့ ေရာဂႏၲရကပ္ ဆိုးတစ္ခု က်ေရာက္စြဲကပ္သလုိ ပ်ံ႕ႏွံ႔စြဲကပ္ေနတဲ့ အမ်ားျပည္သူ အားလံုးနဲ႔၊ တစ္ႏုိင္ငံလံုးနဲ႔ သက္ ဆုိင္ေနတဲ့ ျပႆနာ (Public Problem) ျဖစ္တယ္။ ယာဥ္ ေမာင္းသူေတြရဲ႕ မွားယြင္းလမ္း လြဲေနတဲ့ Behavior အျပဳအမူဆိုး ဟာ အဆက္မျပတ္ ကပ္ေရာဂါ က်သလို က်ေနတယ္ဆုိတာဟာ ‘‘မိန္းမ မလိမၼာလုိ႔’’ အစိုးရတက္ လုပ္ေနသူ ခင္ဗ်ားတုိ႔ကိုယ္တုိင္ (သို႔) ခင္ဗ်ားတုိ႔ရဲ႕ ရမ္းခန္႔ထား တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ႕ Public Safety ဆုိင္ရာ အရည္အခ်င္းစြမ္းေဆာင္ ခ်က္ႏွင့္ ၎တုိ႔၏ ဗဟုသုတ၊ အသိတရားတုိ႔ ကိုယ္၌သာ အလြန္တရာနိမ့္က်ည့ံဖ်င္းေနျခင္းပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။   ။

(ေဖာ္ျပပါ ေဆာင္းပါးသည္  စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာျဖစ္ပါသည္)

Top News