သံဃာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး

မ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ သံဃာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား၌ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္သင့္သေလာဟူေသာ ေမးခြန္းတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာ၏။ အခ်ိဳ႕က ပါဝင္သင့္သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ အခ်ိဳ႕က မပါဝင္သင့္ဟုလည္းေကာင္း ေျဖဆိုၾက ၏။ ပါဝင္သင့္သည္ဟု ဆိုသူမ်ားဘက္မွ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားကို စုစည္းၾကည့္ေသာအခါ အေၾကာင္းျပခ်က္ ႏွစ္ရပ္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ ပထမအေၾကာင္းျပခ်က္မွာ သံဃာသည္ အမ်ိဳးေကာင္းစားေရးဟူေသာ ညတတၳစရိယကို ေဆာင္ ရြက္ရန္ တာဝန္ရွိသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေရးႏွင့္ ကင္းကြာ၍မရ၊ ႏိုင္ငံေရးဟူသည္ အမ်ိဳးသားေကာင္း စားေရးကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ မဟုတ္ပါေလာဟုဆိုၾက၏။ ဒုတိယ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ သာသနာသည္ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔၏ စြမ္းရည္ႏွင့္ဆက္စပ္၏။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈညံ့ဖ်င္းေသာေခတ္၌ သာသနာေမွးမွိန္၏။ သာသနာေမွးမွိန္လာလွ်င္ သံဃာသည္ လက္ပိုက္ၾကည့္ေန၍ မရႏိုင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္သကဲ့သို႔ သာသနာအေရးလည္း ျဖစ္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်၏။

ပထမအေၾကာင္းျပခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆရာေတာ္ႀကီးတစ္ပါးအား ေလွ်ာက္ထားခဲ့ရာ ဆရာေတာ္ႀကီးက (၁) ဉာတတၳစရိယ- ေဆြမ်ိဳးအက်ိဳးငွာက်င့္ျခင္း၊ (၂) ေလာကတၳစရိယ- ေလာကအက်ိဳးငွာက်င့္ျခင္း၊ (၃) ဗုဒၶတၳစရိယ -ဘုရားျဖစ္ျခင္း အက်ိဳးငွာက်င့္ျခင္းဟူေသာ စရိယ (၃) ပါးကို က်င့္ႀကံရာတြင္ မည္သည့္အက်ိဳး စီးပြားအလို႔ငွာ က်င့္ႀကံသည္ျဖစ္ေစ သံဃာေတာ္တို႔ မည္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ အဆံုးအမၾသဝါဒကိုသာ လိုက္နာ၍ က်င့္ႀကံအား ထုတ္ရေၾကာင္း၊ တစ္ဆင့္တည္း ႏွင့္ ေက်နပ္အားရရန္ မဟုတ္ဘဲ တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္ ျမင့္သည္ ထက္ျမင့္ေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ရန္ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားခဲ့သည္ကို မွတ္မိေနပါသည္။

ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမၾသဝါဒႏွင့္အညီဟူေသာ စကားရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မရွင္းလင္းသျဖင့္ ထပ္မံေလွ်ာက္ထားေသာအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက မိေထြးေတာ္ ေဂါတမီအား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ ေသာ ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္ကို ဆက္လက္ ေဟာၾကားေတာ္မူပါသည္။ ‘‘အၾကင္တရားတို႔သည္ ရာဂပြားျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ဝဋ္၌ယွဥ္ေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ဝဋ္ ဒုကၡကို ပြားေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ အလိုရမၼက္ႀကီးေစျခင္းငွာ ျဖစ္ ကုန္၏။ ေရာင့္ရဲမလြယ္ေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ အေပါင္းအေဖာ္၌ ေမြ႕ေလ်ာ္ယဥ္ပါးေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္ ၏။ လံု႔လဝီရိယမရွိပ်င္းရိေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ထိုတရားသည္ ငါဘုရား၏ တရားေတာ္ (ဓမၼ) မဟုတ္၊ ဝိနည္းေတာ္မဟုတ္၊ အဆံုး အမၾသဝါဒမဟုတ္’’ (အဂၤုတၱရနိ ကယ္၊ အ႒ကနိပါတ္၊ သံစိတၱ သုတ္) ဟူေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားေပတံကို ဆက္လက္နာယူခဲ့ရပါသည္။ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နႏၵမာလာဘိဝံသ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကလည္း အထက္ပါတရားေတာ္ကို အက်ဥ္းခ်ံဳ႕၍ ‘‘ဘုရား၏ ဓမၼ၊ ဝိနယ၊ သတၱဳသာသန (ၾသဝါဒ) မွန္လွ်င္ရွိေနတဲ့ အတြယ္အတာေတြ ေလ်ာ့သြားရမယ္၊ မုန္းတီးစိတ္ေတြ ေလ်ာ့သြားရမယ္၊ ေနာက္ဆံုး လံုးဝကြယ္ ေပ်ာက္သြားေစႏုိင္တဲ့ စြမ္းအား ေတြရွိတယ္။ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘဲ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြတိုးလာမယ္ဆိုရင္ ဘုရားအဆံုးအမ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေသခ်ာဆံုးျဖတ္လုိက္ပါ’’ဟု မိန္႔ၾကားသည္ကုိ နာၾကားခဲ့ဖူး၏။

ဤကဲ့သို႔ နာၾကားရျခင္းေၾကာင့္ သံဃာေတာ္တို႔၏ ဉာတတၱစရိယမည္သည္ ဗုဒၶ၏အဆံုးအမေပတံႏွင့္ ညီၫြတ္မႈရွိရမည္သာျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးေလာကသားတို႔၏ အမ်ိဳးသားေရးက်င့္စဥ္ႏွင့္ တစ္ထပ္တည္း မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေပတံျဖင့္ တိုင္းတာ၍မရေၾကာင္း ေကာင္းစြာသေဘာ ေပါက္လာမိပါသည္။ စာေရးသူအေနျဖင့္ သံဃာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္းကုိ စဥ္းစားမိေသာအခါ တိုင္း ဗုဒၶႏွင့္ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္း ကိုပါ စဥ္းစားေနမိ၏။ ဗုဒၶသည္ ဘုရားအေလာင္းဘဝ၌ပင္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ႏိုင္ငံေရးကို မလုပ္လို၍သာ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူျခင္းျဖစ္ေလသည္။ သိဒၶတၳအိမ္ေရွ႕မင္းသားဘဝ၌ ေရႊထီးေရႊနန္းကို မက္ေမာခဲ့လွ်င္၊ လက္တစ္ ကမ္း၌ရွိေသာ ဘုရင့္အာဏာကို လိုလားႏွစ္ၿခိဳက္ခဲ့လွ်င္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးကိစၥမ်ားတြင္ ဘဝကိုျမႇဳပ္ႏွံ၍ က်င္လည္လိုေသာ စိတ္ဆႏၵရွိခဲ့လွ်င္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကတစ္လႊား ရွားမွ ရွား၊ ဘုရင့္သားေတာ္ျဖစ္လ်က္ ႏိုင္ငံေရးမလုပ္လိုသူဟု စာဖြဲ႕ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားျဖစ္ေသာ အခါ၌လည္း တပည့္သားသံဃာတို႔အား ႏိုင္ငံေရးေလာကႏွင့္ ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေနရန္ သာဓကျပခဲ့ ပံုကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပလို၏။

အဇာတသတ္၏ ဖခမည္းေတာ္ ဗိမိၺသာရမင္းႀကီးသည္ ျမတ္ဗုဒၶ ေတာထြက္၍ တရားရွာမွီးစဥ္ကာလ၌ ပထမဦးဆံုး ေတြ႕ရွိခဲ့ေသာ ဘုရင္ျဖစ္၏။ သဗၺညဳတ ဉာဏ္ေတာ္မရရွိမီကာလ၌ပင္ ပုရိသလကၡဏာႀကီးငယ္ အသြယ္ သြယ္ျပည့္ဝေသာ ရဟန္းတစ္ပါးအျဖစ္ ၾကည္ညိဳမိၿပီး တရားထူးရလွ်င္ ဦးစြာနာၾကားခြင့္ကို ေတာင္းဆိုခဲ့ေသာ ဘုရင္ႀကီးျဖစ္၏။ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ တရားထူးမ်ားကို နာၾကားၿပီးေသာ တာပန္တည္ခဲ့ေသာ ဘုရား၏ တပည့္အရင္း သာသနာျပဳဘုရား ႀကီးဟုလည္း ထင္ရွားခဲ့၏။ အဇာတသတ္က ခမည္းေတာ္အရင္း ေခါက္ေခါက္ျဖစ္ေသာ ဗိမိၺသာရကို ဖမ္းဆီးၿပီး သတ္ျဖတ္ခဲ့၏။ ထီးနန္းကိုလုယူခဲ့၏။ ဤကဲ့သို႔ ရာဇၿဂိဳဟ္၏ ပေဒသရာဇ္နန္းလုပြဲ (သို႔မဟုတ္) ရက္စက္ေသာ ႏိုင္ငံ ေရးအာဏာလုပြဲ ျဖစ္ေနေသာအခ်ိန္၌ ဘုရားရွင္ အဘယ္မွာ သီတင္းသံုးေနသည္ဟု ထင္ျမင္ပါသနည္း။ ရာဇၿဂိဳဟ္ၿမိဳ႕မွာပင္ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ အနီးအနား၌ ရွိေနေသာ ဘုရားရွင္သည္ ဘု ရင္ႀကီးအတြက္ တစ္ခုခုဝင္ေျပာရန္ မသင့္ေပဘူးလားဟု စာေရးသူတို႔ ငယ္ရြယ္စဥ္က ဉာဏ္တိမ္တိမ္ျဖင့္ ႐ုပ္ရွင္ဆန္ဆန္ ေတြးေတာခဲ့ဖူး၏။ ဘုရားရွင္သည္ ဝိဇၩကုဋ္ေတာင္ေပၚ၌သာ သီတင္းသံုး၍ ေနေတာ္မူခဲ့၏။ ‘‘အၾကင္တရားတို႔သည္ ရာဂပြားျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ဝဋ္၌ ယွဥ္ေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ဝဋ္ဒုကၡကိုပြားေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ အလိုရမၼက္ႀကီးေစျခင္း ငွာျဖစ္ကုန္၏။ ေရာင့္ရဲမလြယ္ေစျခင္းငွာ ျဖစ္ကုန္၏။ ထိုတရားတို႔ သည္ ငါဘုရား၏ တရားေတာ္မဟုတ္’’ ဟု ေဟာေတာ္မူသည့္အတိုင္း ဓမၼလမ္းေၾကာင္းေပၚ၌သာ ရပ္တည္ေတာ္မူ၏။ ႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းႏွင့္ဘဝ အဆက္ဆက္ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနခဲ့သည့္အ တိုင္း ဘုရားရွင္ဘဝ၌လည္း ေနေတာ္မူခဲ့ပံုကို အာ႐ံုဝင္စား၍ ႐ိုေသစြာ ဦးခ်ၫြတ္တြားေနမိပါသည္။

ဤေနရာတြင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္ႏွင့္ နန္းမေတာ္မယ္ႏု၏ ဇာတ္လမ္းကိုလည္း သတိရမိ၏။ ဂႏၴာဝင္အေမြ အႏွစ္ျဖစ္ေသာ မယ္ႏုေဆာက္ လုပ္လွဴဒါန္းသည့္ အင္းဝအုတ္ ေက်ာင္းႀကီး၌ သီတင္းသံုးရန္ ေညာင္ကန္ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္အား မယ္ႏုကိုယ္တိုင္ ပင့္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ဆရာရင္း ဒကာရင္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။ မယ္ႏုအား ပုန္ကန္ရန္ႀကံစည္မႈျဖင့္ ေတာင္သမန္အင္း၌ ေရခ်လုပ္ႀကံျခင္းမျပဳမီ ဆရာေတာ္ ဦး ဗုဓ္အား သူမ လွဴဒါန္းထားခဲ့ေသာ အုတ္ေက်ာင္းႀကီး၌ ဝင္ေရာက္ဝတ္ျပဳၿပီး ‘‘ဆရာေတာ္ဘုရား တပည့္ေတာ္ အဆံုးစီရင္ျခင္း ခံရပါေတာ့မည္ဘုရား၊ ဤေန႔ကား ဆရာေတာ္ဘုရားကို ေနာက္ဆံုး ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ပါဘုရား’’ဟု ေၾကကြဲဝမ္းနည္းစြာ ေလွ်ာက္ထားၿပီး ကန္ေတာ့ေလ၏။ ထိုအခါ ဆရာေတာ္ဦးဗုဓ္က ‘‘မယ္ႏုသူ႔ေႂကြးရွိလွ်င္ ဆပ္ရလိမ့္မည္’’ဟုသာ အမိန္႔ေတာ္ရွိခဲ့ေလ၏။ ‘‘ဒါယိကာမႀကီး ဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ၊ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာပါလဲ’’ စသည္ျဖင့္ ႐ိုးမယ္ဖြဲ႕မစူးစမ္း၊ သိရန္လည္း မလိုဟူေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဗုဓ္၏ စိတ္ဓာတ္သည္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ကင္းရွင္းစြာေနလိုသည္မွာ အလြန္ထင္ရွားလွ၏။ မယ္ႏုကလည္း ‘‘အလြန္စကားနည္းေသာ ဆရာေတာ္သည္ ငါ့နာမည္ကို မေခၚစဖူးေခၚသည္၊ သူ႔ေႂကြးရွိလွ်င္ဆပ္ဟု ငါ့ကိုေျပာသည္၊ ေတာ္ၿပီ ငါေသလမ္းေျဖာင့္ၿပီ၊ ဆရာေတာ္က ငါ့ကို ေသစရိတ္ေပးလိုက္ၿပီ’’ဟု ဝမ္းသာအားရျဖင့္ အာဏာသားတို႔ေခၚရာသို႔ ရဲရဲဝံ့ဝံ့လိုက္ပါသြားေၾကာင္း ေလ့လာမွတ္သားခဲ့ရေပသည္။

 ဒုတိယအေၾကာင္းျပခ်က္ ျဖစ္ေသာ သာသနာသည္ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔၏ စြမ္းရည္ႏွင့္ဆက္စပ္ေန၏။ ၎တို႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈညံ့လွ်င္ သာသနာေတာ္ ေမွးမွိန္လာေလ့ရွိ၏။ ေမွးမွိန္လာလွ်င္ သံဃာတို႔ လက္ပိုက္ၾကည္ေန၍မရဟူေသာ အဆိုမွာ မ်ားစြာအျငင္းပြားဖြယ္ရွိ ၏။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔သာလွ်င္မဟုတ္၊ ဝန္ထမ္းမ်ား၊ စစ္သည္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရး သမားမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ လယ္ သမားမ်ားႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ား စသည့္ တိုင္းရင္းသားအားလံုးတြင္လည္း တာဝန္ရွိေပသည္။ ကိုယ့္တာဝန္ကိုယ္ ေက်ပြန္ရန္ အထူးလိုအပ္၏။ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ျပည္သူတို႔ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္း မြန္ေရးႏွင့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးအတြက္ တရားေတာ္ ႏွင့္အညီ သြန္သင္ဆံုးမရန္ လိုအပ္၏။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ တာဝန္ကိုယ္စီရွိိသည့္အနက္ ကိုယ့္အလုပ္ကိုယ္မလုပ္ဘဲ သူ႔အလုပ္ကိုယ္ဝင္႐ႈပ္၊ ကိုယ့္အလုပ္ သူဝင္လုပ္ေနျခင္းသည္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၲရားကို ညံ့ဖ်င္းေစေပသည္။

သာသနာႏွင့္ပတ္သက္၍ သံဃာေတာ္မ်ားအား ဘုရားေပးတာ ဝာန္ႏွစ္ရပ္ျဖစ္သည့္ ဂႏၲဓူရႏွင့္ဝိပ နာဓူရဟူေသာ ဓူရႏွစ္ပါးရွိေၾကာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက မိန္႔ၾကားေလ့ရွိ၏။ ဂႏၲဓူရဟူသည္ ပရိယတၱိစာေပ ေလ့လာသင္ၾကား ျခင္းျဖစ္ၿပီး ဝိပႆနာဓူရဟူသည္ ဝိပႆနာတရားကို က်င့္ႀကံပြားမ်ားျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ သံဃာေတာ္တို႔သည္ ၎တာဝန္ႏွစ္ပါး ေက်ပြန္သည္ႏွင့္အမွ် သာသနာသည္ ထြန္းပ၍ တာဝန္လစ္ဟင္းလွ်င္ သာသနာေတာ္ေမွးမွိန္ ခဲ့ရေၾကာင္း ဗုဒၶသာသနာသမိုင္းတြင္ လက္ေတြ႕ေလ့လာသိရွိႏိုင္ ၏။

ဗုဒၶသာသနာသည္ တစ္ခ်ိန္က ကမၻာ့လူဦးေရငါးပံုပံုလွ်င္ ေလးပံုခန္႔၏ ကိုးကြယ္ျခင္းခံခဲ့ရ၏။ အ ေနာက္ဘက္ပါကစၥတန္ျပည္၊ အာဖဂန္နစၥတန္ျပည္၊ ခိုတန္ဟုေခၚ ေသာ တာကစၥတန္ျပည္ႏွင့္ ေယာနကတိုင္းဟုေခၚေသာ တူရကီႏွင့္ ဂရိအထိ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ေၾကာင္း သိရိွရ၏။ ဂဂၤါျမစ္မွ ေဗာ္လဂါျမစ္အထိ သာသနာထြန္းကားခဲ့၏။ ေျမာက္ ဘက္တြင္ ဆစ္ကင္းျပည္၊ ဘူတန္ ျပည္၊ တိဗက္၊ မြန္ဂို၊ ဆိုဗီယက္ ႐ုရွားႏွင့္ ဆိုက္ေဗးရီးယားအထိ ေရာက္ရွိခဲ့၏။ အေရွ႕ဘက္တြင္ အင္ဒိုနီးရွား၊ ထုိင္း၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုရီးယားႏွင့္ ဂ်ပန္သို႔ ထြန္းကားခဲ့ျပန္၏။ ထိုေခတ္ကာလ ကမၻာေျမႀကီး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္၏။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ တြင္ ေအာင္ျမင္မႈအရွိိဆံုးေသာ သာသနာလည္း ျဖစ္ေပသည္။

အိႏၵိယႏို္င္ငံတြင္ သာသနာ ေတာ္သည္ ေအဒီ (၇) ရာစုမွစ၍ တျဖည္းျဖည္း ေမွးမွိန္လာခဲ့၏။ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ အဓိကတာဝန္ကို မေဆာင္ရြက္ၾကဘဲ သိဒိၶရွင္ဘဝ၊ ေစတလံုးပိုင္ရွင္ဘဝ၊ ဝိဇၨာဘဝ၊ ထြက္ရပ္ေပါက္ဆရာဘဝ စေသာ စိတ္ကူးယဥ္ဘဝမ်ိဳးကို ေမွ်ာ္လင့္လုပ္ကိုင္လာၾက၏။ ဗုဒၶ ဘာသာအတြင္း ဟိႏၵဴအယူအဆမ်ား စိမ့္ဝင္ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့၏။ ရဟန္းတို႔က လယ္ထြန္အခါေပး၊ အိမ္aထာင္ေရးအခါေပး၊ အိမ္ေဆာက္အခါေပးႏွင့္ မႏၲာန္မ်ား၊ ဂါထာမ်ားျဖင့္ ေရာဂါေပ်ာက္ကင္းေရး စသည့္ တႏၲရဂိုဏ္းလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္လာ၏။ ဗုဒၶတႏၲရဂိုဏ္းဟု သီးျခားထူေထာင္ၾက၏။ သံဃာဂိုဏ္းကြဲမ်ားလည္း အေျမာက္အjမား ေပၚေပါက္လာ၏။ ေထရ္ႀကီး ဝါႀကီးတို႔၏ အဆံုးအမ်ားကို ပစ္ ပယ္လာ၏။

ေဗာဓိသတၱနတ္မ်ား ထပ္မံဖန္ဆင္းျခင္းျဖင့္ ဟိႏၵဴႏွင့္ကြဲျပား သည့္ ဗုဒၶဘာသာ၏ ပင္ကိုလကၡဏာမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္၏။ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကို စည္း႐ံုးသိမ္းသြင္းႏုိင္ေသာ ၾသဇာရွိ ေထႀကီးဝါႀကီးမ်ား ကင္းမဲ့လာေသာအ ခါ၌ ဟိႏၵဴတို႔၏ အေဟာအေျပာ ေကာင္းေသာ ဘာသာေရးေခါင္း ေဆာင္မ်ားကို ေကာင္းစြာ ေပၚ ေပါက္လာ၏။ ေနာက္ဆံုး (၁၁) ရာစုတြင္ တူရကီတို႔ ဝင္တိုက္aသာအခါ ေကာသလတိုင္းႏွင့္ မဂဓတိုင္းတို႔ ဦးစြာက်ဆံုးခဲ့၏။ ဝဂၤတိုင္း (ဘဂၤလားျပည္နယ္) ၌ ပါလမင္းက စစ္သည္ ၂၀,၀၀၀ ေက်ာ္ရွိေသာ္လည္း စစ္ေရးမျပင္ဆင္ဘဲ သံဃာမ်ားကို အားကိုးခဲ့ ၿပီး သံဃာေတာ္မ်ားကလည္း ေလာကီအက်င့္ ေလာကီစည္းစိမ္မ်ားခံစား၍ ရန္သူကို တန္ခိုးႏွင့္ တိုက္မည္ဟု ဝင့္ႂကြားေနသည့္အေၾကာင္း တူရကီစစ္ဗိုလ္က သိရွိ ၿပီး အင္အား ၂၀၀ ခန္႔မွ်ျဖင့္ ဘုရင္ႏွင့္ သံဃာမ်ားကိုပါ သုတ္သင္ ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရ၏။

ေနာက္ဆံုးတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ဂႏၲဓူရ၏ ေရေသာက္ျမစ္ျဖစ္ေသာ နာလႏၵတကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္ႀကီး အပါအဝင္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးအား မီးတင္႐ႈိ႕ၿပီးေသာအခါ အိႏၵိယ၌ ဗုဒၶဘာသာအႂကြင္းမဲ့ ကြယ္ခဲ့ ေလေတာ့၏။ လြန္စြာသံေဝဂယူ ဖြယ္ေကာင္းလွ၏။ အိႏၵိယ၌ သာသနာေမွးမိွန္ျခင္းသည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔၏ စြမ္းရည္ညံ့ဖ်င္းမႈထက္ ရဟန္းသံဃာတို႔ ရာစုေပါင္းမ်ားစြာ သာသနာ့တာဝန္ ပ်က္ကြက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ရသည္ဟူေသာ အခ်က္မွာ ေပၚလြင္ထင္ရွားလ်က္ ရွိေပသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာေတာ္အေပါင္းသည္ ဓူရႏွစ္ပါးကို ေက် ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ရန္ သာသနာေတာ္ႀကီး အဓြန္႔ရွည္စြာ တည္တ့ံေရးအတြက္ ရြပ္ရြပ္ခြၽံခြၽံ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကပါေစ၊ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီးမ်ား၏ အဆံုးအမ၌တည္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါေစ၊ ျပည္ သူတို႔၏ ကုိယ့္က်င့္သီလ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ စိတ္ဓာတ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ဆံုးမၾသဝါဒမ်ား ေပးႏိုင္ၾက ပါေစဟု ဆုမြန္ေတာင္းရင္း ဦးခ် ကန္ေတာ့ပန္းဆင္၍ နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္။

ကုိးကား

- ေရစႀကိဳ အရွင္ဧသိတ ‘ေထရ ဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ’

- စတုဘုမၼိက အရွင္ဂုဏာေသ႒ ‘သံဃာႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး’

- ညိဳျမ ‘ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္’

(ေဖာ္ျပပါ ေဆာင္းပါးသည္ စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္ပါသည္။)

Top News