‘‘စာေပဆုကေတာ့ ရမယ္လို႔ မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ပါဘူး။ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲရတဲ့ စာေပဆုပါ’’

အမ်ဳိးသားစာေပဆုရွင္ စာေရးဆရာညီပုေလးႏွင့္ေတြ႕ဆံုျခင္း
ဓာတ္ပုံ−ေက်ာ္ဇင္သန္း

စာေပႏွင့္ႏိုင္ငံေရးတြင္ မိမိ ယံုၾကည္ရာကိုသာ တစိုက္မတ္ မတ္ ရပ္တည္လုပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီး နယ္ ပယ္ႏွစ္ခုစလံုးတြင္ ၾသဇာႀကီးမား ခဲ့ေသာ စာေရးဆရာႀကီး လူထု ဦးလွႏွင့္ လူထုေဒၚအမာတို႔၏ သားတစ္ဦးျဖစ္သူ စာေရးဆရာ ညီပုေလးသည္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရ ေခတ္တြင္ ခ်ီးျမႇင့္ေသာ အမ်ဳိး သား စာေပဆုကို ရရွိခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားလည္း ျဖစ္ ခဲ့ဖူးၿပီး လူထုမိသားစု၏ အငယ္ ဆံုးသားျဖစ္သူ ဆရာညီပုေလး သည္ ‘ထက္ျမက္ေသာဓားသြား ေပၚက ခ်ဳိျမျမပ်ားရည္စက္’ စာအုပ္ျဖင့္ အမ်ဳိးသားစာေပဆု (ဝတၳဳရွည္)ရရွိခဲ့သည္။ အဆုိပါ စာအုပ္တြင္ ဆရာ၀န္ႀကီး ေဒါက္တာသိန္းလိႈင္ေခၚ နာဂသိန္းလိႈင္၏ ဘဝျဖစ္ရပ္မွန္အေၾကာင္းကို ေရးသားထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စာေရးဆရာညီပုေလး၏ စာေပျဖတ္သန္းမႈမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသားစာေပ ဆုႏွင့္ပတ္သက္၍ ေမးျမန္းထား မႈကို ေဖာ္ျပလိုက္ရပါသည္။

‘ထက္ျမက္တဲ့ဓားသြားေပၚက ခ်ဳိ ျမျမ ပ်ားရည္စက္’စာအုပ္ေရးျဖစ္ တဲ့အေၾကာင္းေလး ေျပာျပေပးပါ ဆရာ။

အေမလူထုေဒၚအမာက မႏၲ ေလးမွာ ပူအိုက္တဲ့အခါ ျပင္ဦး လြင္ၿခံမွာ အပူေရွာင္ေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီလို အပူေရွာင္တဲ့အခါ ေဆြ မ်ဳိးေတြ၊ ေမာင္ႏွမေတြ တစ္လွည့္ ဆီ အေဖာ္ရေအာင္ သြားေပးၾက တယ္။ အဲဒီလိုေနရင္းနဲ႔ ေဒါက္ တာ ေက်ာ္ေက်ာ္ျမင့္က အေမ့ရဲ႕ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ မျပတ္လာတယ္။ သူနဲ႔အတူ ေဒါက္တာသိန္းလိႈင္လည္း ပါ တယ္။ ေဒါက္တာသိန္းလိႈင္နဲ႔က ဟိုးတုန္းကတည္းက နာဂ ေတာင္တန္းေတြကို အေဖသြား ေတာ့ လိုက္သြားကတည္းက ေတြ႕ဖူးတယ္။ ျပင္ဦးလြင္မွာ ျပန္ ေတြ႕ေတာ့ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ ေတြေျပာရင္းနဲ႔ ဆရာႀကီး နာဂ သိန္းလိႈင္က သိပ္စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ဆရာႀကီးကို ခြင့္ ေတာင္းၿပီးေတာ့ အသံဖမ္းစက္နဲ႔ သူေျပာသမွ်ေတြကို ဖမ္းထား တယ္။ နာရီ ၃၀ စာေလာက္ရွိ တယ္။ အဲဒီဟာကို ျပန္ေျဖၿပီး ဝတၳဳေရးခဲ့တာ။

တစ္သက္တာစာေပဆုနဲ႔ အမ်ဳိး သားစာေပဆုမွာ ဒီႏွစ္ရခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက ေနာက္ေၾကာင္းရာ ဇဝင္အသီးသီးရွိခဲ့တယ္။ စာေပ အရေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးအရေရာေပါ့။ အဲဒီအေပၚမွာ ဆရာ့ရဲ႕ သံုးသပ္ ခ်က္ေလး ေျပာျပေပးပါဦး။

စာေပဆုကေတာ့ ရမယ္လို႔ မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ပါဘူး။ မေမွ်ာ္လင့္ ဘဲရတဲ့ စာေပဆုပါ။ အရင္က အမ်ဳိးသားစာေပဆု ေရြးခ်ယ္တဲ့ လူေတြက မေရြးခဲ့လို႔  တို႔မရတာ ေပါ့။ ဒီႏွစ္ေတာ့ အသစ္ဖြဲ႕စည္း တယ္။ တခ်ဳိ႕စာေရးဆရာေတြ ေမးၾကည့္ေတာ့လည္း သူတို႔ လည္း ရမယ္လို႔ထင္မထားဘူး။ ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕ အသစ္ေၾကာင့္ ရတာလို႔ ခံစားရတယ္တဲ့။ စာ ဖတ္ပရိသတ္ မိတ္ေဆြေတြက လည္း သူတို႔ႀကိဳက္တ့ဲစာအုပ္၊ သူ တို႔လက္ခံတဲ့စာအုပ္၊ ပရိသတ္ လက္ခံတဲ့ စာေပဆုျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာတာေတြ ၾကားရတယ္။

ဒီႏွစ္ ဘာသာျပန္စာေပဆု မေပး တဲ့အေပၚ ေဝဖန္မႈေတြလည္းရွိခဲ့ တယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ ဆရာ့ရဲ႕ အျမင္ေလး ေျပာျပေပးပါဦး။အမွန္ေတာ့ ထိုက္တန္ တယ္၊ ေပးဖို႔ေကာင္းတယ္ဆို ေပးသင့္တယ္။ ဆုေရြးခ်ယ္ေရးက ဘာလို႔မေပးလဲဆုိတာ တို႔လည္း မေျပာတတ္ပါဘူး။ ဘာသာျပန္ ဓေလ့ ထြန္းကားဖို႔၊ အားေပးဖို႔ ေကာင္းတယ္။ တို႔ေတြက ဗမာလုိ ကေန အဂၤလိပ္လိုမဖတ္ႏိုင္တဲ့ အခါ ဘာသာျပန္အားကိုးရတယ္။ ဘာသာျပန္စာေပက ထြန္းကားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။

အမ်ဳိးသားစာေပဆုမွာဆုိ စကား ေျပာနဲ႔ ေရးလို႔ စာေပဆုမရတာ ေတြရွိတယ္။ စကားေျပနဲ႔ စကား ေျပာ အဲဒီအေပၚမွာ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဘယ္လိုျမင္လဲ။

စကားေျပာနဲ႔ေရးတဲ့ စာအုပ္ ေတြ စစ္ေဆးေလ့မရွိပါဘူး။ ဒီႏွစ္ ေပးေတာ့ အရင္တုန္းက မေပး တာ စည္းကမ္းေတြ၊ ဥပေဒေတြ ထုတ္ထားလို႔လားလို႔ ေတြးစရာ ျဖစ္တာေပါ့။ စကားေျပာနဲ႔ေရးတဲ့ စာအုပ္ကို ေပးတဲ့အတြက္ စကား ေျပာကို စြဲစြဲၿမဲၿမဲ ေရးတဲ့လူေတြ အတြက္ တြန္းအားျဖစ္တယ္။ ပို ၿပီးႀကိဳးစား အားထုတ္ခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚလိမ့္မယ္။

ဆရာ ဘယ္အသက္အရြယ္က တည္းက စာေတြကို စေရးခဲ့တာ လဲ။

၁၉၈၅ ခုႏွစ္ကတည္းက စေရးခဲ့တာပါ။

ဆရာ့အႀကိဳက္ဆံုး စာေပအမ်ဳိး အစားက ဘာျဖစ္မလဲ။

ဝတၳဳတိုႀကိဳက္တယ္။ အက္ ေဆးေတြလည္းႀကိဳက္တယ္။ စာ ေရးဆရာကေတာ့ ဆရာျမသန္း တင့္ ႀကိဳက္တယ္။

စာေရးခ်င္တဲ့ လူငယ္ေတြကို ဆရာ့အေနနဲ႔ ဘယ္လိုအႀကံေပး ခ်င္လဲ။

စာေတြအမ်ားႀကီး ဖတ္ရ မယ္။ စာေတြဖတ္ရင္းနဲ႔ ဖတ္ပါ မ်ားရင္ ေရးခ်င္လာလိမ့္မယ္။ တခ်ဳိ႕စာေတြက အႏုပညာသိပ္ပါ တာ။ အတတ္ပညာလည္း သိပ္ ေကာင္းတယ္။ အဲဒီအခါ ရင္ထဲ ကိုစြဲၿပီး ငါလည္းေရးႏိုင္လိမ့္မယ္ ဆိုတဲ့ စိတ္ကေလး စာဖတ္သူက ေပၚလိမ့္မယ္။ အဲဒီအခါေရးၾကည့္ ပါ။ ဒါေပမဲ့ ဝတၳဳတိုေရးမယ့္လူက ဝတၳဳတိုေတြ အမ်ားႀကီးဖတ္ဖို႔လို တယ္။ ကဗ်ာေရးမယ့္လူက ကဗ်ာေတြအမ်ားႀကီး ဖတ္ဖို႔လို လိမ့္မယ္။ စာမ်ားမ်ားဖတ္ၿပီး ေရး ပါ။ ကိုယ့္စာကိုယ္ေတာ့ တာဝန္ ယူရလိမ့္မယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စာေပကို အခု ထက္ပိုၿပီး တုိးတက္ေအာင္၊ တန္ ဖိုးထားေအာင္ အဘက္ဘက္က ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္လို႔ ထင္လဲဆရာ။

တစ္ခ်ိန္က စာအုပ္အငွား ဆုိင္ေတြရွိခဲ့တယ္။ စာေပစိစစ္ ေရးရွိတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ ရွိခဲ့တဲ့ လုပ္ငန္း။ ရသစာေပေတြ၊ သုတ စာေပေတြ မဖတ္ျဖစ္တဲ့ ကာလ ေတြေရာက္သြားေတာ့ စာအုပ္ အငွားဆိုင္ေတြ ျပဳတ္သြားတယ္။ စာအုပ္အငွားဆိုင္ေတြ မရွိေတာ့ တဲ့အခါ စာၾကည့္တိုက္ေတြ ထြန္းကားဖို႔ေကာင္းတယ္။ တခ်ဳိ႕ ေဒသမွာ စာၾကည့္တိုက္ေတြ ရွိပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ခက္ခက္ခဲခဲ ႐ုန္း ကန္ရတယ္။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ လူဦး ေရနဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အက်ယ္အဝန္း နဲ႔ဆိုရင္ စာၾကည့္တိုက္က နည္း ေသးတယ္။ အစိုးရက စာၾကည့္ တိုက္ေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေထာက္ပံ့ကူညီရင္ ေကာင္းမယ္။ ဒါေပမဲ့ အစိုးရမွာ ဘတ္ဂ်က္မရွိ ဘူး။ စာၾကည့္တိုက္အတြက္။ ေနာက္တစ္ခါ ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္က ႀကီးေနတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရမယ္။ ျပည္တြင္းစစ္ မရွိေတာ့ဘူး။ ကာကြယ္ေရးအသံုး စရိတ္ေတြ ေလွ်ာ့ခ်မယ္ဆိုရင္ ပညာေရးတို႔၊ က်န္းမာေရးတို႔၊ စာၾကည့္တိုက္တို႔၊ ထြန္းကားဖို႔ ျဖစ္လာမွာ။ အဲဒါေၾကာင့္ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးရဖို႔ လိုတယ္။

ဆရာ ဘာမ်ား ျဖည့္စြက္ေျပာခ်င္ ေသးလဲ။

စာေပဆုရတဲ့အတြက္ တာ ဝန္ေတာ့ ပိုႀကီးတယ္။ ဘယ္သူကို မွ ၿပိဳင္ဖို႔မဟုတ္ဘူး။ ၂၀၁၆ ဆု ရထားတဲ့ ညီပုေလးကို ၿပိဳင္ရမွာပဲ ေပါ့။

ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

စာေရးဆရာညီပုေလး၏

ကိုယ္ေရးအက်ဥ္း။

- ဆရာညီပုေလးကို အဖလူထု ဦးလွႏွင့္ အမိ လူထုေဒၚအမာတို႔မွ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၅ ရက္ တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ ေမြးဖြားခဲ့ သည္။

- မႏၲေလးၿမိဳ႕ အမွတ္ (၉) အစုိးရ အထက္တန္းေက်ာင္းမွ ဆယ္ တန္းေအာင္သည္။

- ၁၉၈၀ တြင္ မႏၲေလး ဝိဇၨာႏွင့္ သိပၸံတကၠသိုလ္မွ ဘူမိေဗဒအဓိ ကျဖင့္ သိပၸံဘြဲ႕ရသည္။

- ၁၉၈၅ ဇြန္လထုတ္ စံပယ္ျဖဴ မဂၢဇင္းပါ ‘လ်က္ဆားတစ္တို႔’ ဝတၳဳတိုျဖင့္ စာေပေလာကသို႔ ဝင္ ေရာက္ခဲ့သည္။

ဆရာညီပုေလး၏

ထုတ္ေဝၿပီး စာအုပ္မ်ား

သူ႔ထက္ကဲ ေရႊျပည္စိုးညီပုေလး (၁၉၈၉)

ကေလးလူႀကီး ႀကိဳက္ၿပီးခ်စ္ၾက ပါတဲ့ ညီပုေလးဝတၳဳတိုမ်ား (၁၉၉၀)

လမင္းရဲ႕ ခ်ဳိသာတဲ့လက္ခုပ္သံ (၂၀၀၂)

တစ္ေၾကာင္းဆြဲ ကေလးပန္းခ်ီႏွင့္ အျခားဝတၳဳတိုမ်ား (၂၀၀၂)

လူအအိပ္မက္ ဝတၳဳတိုမ်ား (၂၀၀၃)

ၿငိမ္သက္တစ္မိနစ္ႏွင့္ အျခား ဝတၳဳတိုမ်ား (၂၀၀၆)

ဆူးရစ္ပဒုမၼာ က်ားလွ်ာထေနာင္း ဝတၳဳတိုမ်ား (၂၀၀၇)

လီဒုိ-ဟူးေကာင္း မင္ျခစ္မွတ္စု (၂၀၀၅)

ေျမးသူႀကီး (၂၀၀၅)

ၾကည္ျပာေရာင္ လိေမၼာ္ေရာင္ မေဟာ္ဂနီေရာင္ ႐ႈေမွ်ာ္ခင္းမ်ား (၂၀၀၆)

စိမ္းလန္းတဲ့ေတာင္ကုန္း ျမင့္မား တဲ့ ေတာင္တန္း (၂၀၀၈)

အဆန္းေနာ္လိုရာကြန္႔ႏိုင္တဲ့ (၂၀၁၂)

လပ္ေပၚ ကိုးအုပ္ေတာ့ ျမတ္ ေလွ်ာ္ပုဆုိးစုတ္ႏွင့္ (၂၀၁၂)

ထက္ျမက္တဲ့ ဓားသြားေပၚက ခ်ဳိျမျမ ပ်ားရည္စက္ (၂၀၁၆)

ဖင္စီခံေန႔စဥ္ႏွင့္ အျခားဝတၳဳတို မ်ား (၂၀၁၆)