ႀကီးစြာဆံုး႐ႈံးခဲ့ေသာ ဘုရားႀကီးႏွစ္ဆူ

စာေရးသူ၏ ရင္ထဲ၌ျမတ္ႏိုးစြာ ပူေဇာ္ရေသာ ဘုရားႀကီး ႏွစ္ဆူ ဆံုး႐ႈံးခဲ့ရသည့္အေၾကာင္းကို ေျပာျပလိုပါသည္။ ပထမဘုရားႀကီးတစ္ဆူမွာ ပဲခူးတုိင္းေဒသႀကီး ကဝၿမိဳ႕နယ္ ဖေလးရြာရွိ ဖေလးဘုရား ႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ပုဂံေခတ္မတုိင္မီ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ မြန္ ဘုရင္တို႔ တည္ထားခဲ့ေသာ ေရွး ေဟာင္းဘုရားႀကီးျဖစ္၏။ အုတ္စီ ဘုရားႀကီးျဖစ္ၿပီး ေအာက္ေျခ ပႏၷက္ထုထည္မွာ အလြန္ႀကီးမား လွ၏။ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ၍ ၾကာ ျမင့္ၿပီး ရာသီဥတုႏွင့္ သဘာဝေဘးဒဏ္ေၾကာင့္ ငွက္ေပ်ာဖူးအပါအ ဝင္ အေပၚပိုင္းမရွိေတာ့ေသာ္ လည္း ပစၥယာအဆင့္ဆင့္မွာ ခံ့ညားထည္ဝါစြာ တည္ရွိေနပါ သည္။ ဤသည္မွာ ေအာက္ေျခထု ထည္ႀကီးမားျခင္း၏ အက်ိဳးတရား ျဖစ္ေပမည္။ ဖေလးေတာတန္း သည္ သစ္ႀကီး၊ ဝါးႀကီးမ်ားျဖင့္ စိမ္းလန္းစိုျပည္ေန၏။ ဘုရားႀကီး သည္ သစ္ေတာမ်ား ဖံုးေနသည့္ၾကားမွ အေပၚသို႔ ငြားငြားစြင့္စြင့္ ျမင့္တက္ေနၿပီး အေဝးမွပင္ လွမ္း၍ၾကည္ ညိဳႏိုင္ေသာ ေရွးေဟာင္း ေစတီႀကီး ျဖစ္ေပသည္။

ဘုရားႀကီးကို အေၾကာင္းျပဳ ၍ ပဲခူးတုိင္းေဒသႀကီး အေရွ႕ျခမ္း ႏွင့္ ဟံသာဝတီနယ္ေျမတစ္ေၾကာ ၌ အလြန္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ စကားတစ္ခြန္းရွိခဲ့၏။ လူတစ္ဦး သည္ ပံုဟန္က ခပ္ႂကြားႂကြား၊ ေလသံက ခပ္ထြားထြားဆိုလွ်င္ ‘အေျခ ႀကီးလိုက္တာ ဖေလးဘုရားႀကီး က်ေနတာပဲ’ ဟူ၍ ခုိင္းႏိႈင္းေျပာဆို ၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ကျဖစ္၏။ စာေရးသူ သည္ ကြယ္လြန္သူ ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ ေဆာင္ ဦးသိုက္စိုးႏွင့္ ခင္မင္ရင္း ႏွီး၏။ စာေရးသူက ဂြတၱလစ္သား၊ သူက ရန္ကင္းသားျဖစ္ၿပီး တစ္ ပတ္တစ္ႀကိမ္၊ ႏွစ္ႀကိမ္ အတူဆံု၍ ေသာက္ၾကစားၾကရင္း စကား လက္ဆံုက်ေလ့ရွိ၏။ ဦးသိုက္စိုး သည္ တပ္မေတာ္မွ အၿငိမ္းစား ဗိုလ္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ ကုန္သြယ္ေရးမန္ေနဂ်ာ ရာထူးတြင္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရာ မွ ႐ုပ္ရွင္နယ္သို႔ ဝင္ေရာက္ခဲ့သူ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရ၏။ အဂၤလိပ္ စကားကို ေကာင္းစြာေျပာဆိုႏုိင္ သျဖင့္ ဂီတပေဒသာကပြဲ၌ နတ္ သွ်င္ေနာင္ျပဇာတ္ကလွ်င္ ဖိလစ္ ဒီဘရစ္တို (ေခၚ) ငဇင္ကာအခန္း မွ သ႐ုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိေပသည္။ သူသည္ စာေပေလ့လာလိုက္စား သူတစ္ဦးျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ အ ထက္ပါ ဖေလးဘုရားႀကီးႏွင့္ပတ္ သက္ေသာစကားကို ေကာင္းစြာ ၾကားဖူး၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဖေလး ဘုရားႀကီးကို အလြန္စိတ္ဝင္စား ၿပီး သြားေရာက္ဖူးေျမာ္လိုလွ ေၾကာင္းႏွင့္ စာေရးသူကို လိုက္ပို႔ ပါရန္ ေတာင္းဆုိ၏။ ဖေလးဘုရား ပြဲ က်င္းပေနေသာအခ်ိန္ႏွင့္ တိုက္ တိုက္ဆိုင္ဆုိင္ ဦးသိုက္စိုးႏွင့္ စာ ေရးသူတုိ႔ ဖေလးရြာသို႔ ေရာက္ရွိ ခဲ့ေလ၏။ ဦးသိုက္စိုးသည္ ဘုရား ႀကီးကို ဖူးေျမာ္ၿပီး ဤေနရာ ဤ ေဒသတြင္ ဤမွ်ႀကီးမားေသာ ဘုရားႀကီးကို မည္ကဲ့သို႔တည္ထား ေလသနည္းဟု တအံ့တဩျဖစ္ေန ေလ၏။ ဤဘုရားႀကီးႏွင့္ ေခတ္ ၿပိဳင္ ဖေလးႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းရွိ မိုး ဂနိန္းရြာတြင္ ဉာဏ္ေတာ္နိမ့္ေသာ ေရွးဘုရားႀကီးတစ္ဆူ၊ ခရမ္းၿမိဳ႕ နယ္ ပဇင္းနီကန္ေက်းရြာ၌ အလားတူ ဘုရားႀကီးတစ္ဆူ၊ သံုးခြၿမိဳ႕ နယ္တြင္ ဉာဏ္ေတာ္ျမင့္ဘုရား ႀကီးတစ္ဆူရွိၿပီး ဖေလးဘုရားႀကီး ႏွင့္ သံုးခြဘုရားႀကီးမွာ ေဂဇက္ဝင္ ဘုရားႀကီးမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရ ၏။ မြန္ဘုရင္တုိ႔ႀကီးစိုးသည့္ ေရွး ေဟာင္းဟံသာဝတီေခတ္မွ ဘုရား မ်ားဟုသာ သိရွိရၿပီး သမုိင္းအ ေထာက္အထား အခုိင္အမာ မေတြ႕ရွိရေပ။ အခ်ိဳ႕က ေရႊဖ႐ံု မယ္ဇာတ္လမ္းအရ ရန္သူလက္မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ထြက္ေျပးစဥ္ လမ္းခရီးတစ္ေလွ်ာက္၌ မင္းသမီး ေလးတည္ထားခဲ့သည္ဟု ပါးစပ္ ရာဇဝင္ဆို႐ိုးျပဳၾက၏။

ဖေလးရြာသည္ ေရွးေဟာင္း ဘုရားႀကီးေၾကာင့္ နာမည္ေက်ာ္ ၾကားသကဲ့သို႔ ထုိစဥ္ကာလ အၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕အနယ္နယ္တြင္ သံုးစြဲေနၾက ေသာ ဖေလးမီးျခစ္ေၾကာင့္လည္း ပိုမိုထင္ရွားၿပီး လူသိမ်ားခဲ့ေပ သည္။ ဖေလးမီးျခစ္သည္ ေၾကး ျဖင့္ ျပဳလုပ္ၿပီး အလြန္ခိုင္ခံ့လွ၏။ ကမၻာေက်ာ္သံမဏိ (Stainless Steel) ျဖင့္ ျပဳလုပ္ေသာ Zenith မီးျခစ္ကို ေကာင္းစြာယွဥ္ႏုိင္၏။ ဖေလးမီးျခစ္၏ ေအာက္ေျခ၌ ‘ဖေလး’ဟူေသာ စာလံုးႏွစ္လံုးကို ထြင္း၍ ေဖာ္ျပထား၏။ အလြန္ေဈးေပါသည့္ အမ်ိဳးအစားမဟုတ္ သျဖင့္ ေနအိမ္တိုင္း ဝယ္ယူသံုးစြဲ ႏုိင္ျခင္းမရွိေပ။ ဂက္စ္မီးျခစ္မ်ား ေၾကာင့္ ဓာတ္ဆီမီးျခစ္မ်ား ဝယ္ လိုအားေပ်ာက္ဆံုးသြားျခင္းႏွင့္အ တူ ဖေလးမီးျခစ္ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ ငန္းလံုးဝရပ္ဆုိင္းခဲ့ေလ၏။ ေခတ္ ေရစီးေၾကာင္းအတြင္း တိုးတက္ ေျပာင္းလဲလာေသာ နည္းပညာ သစ္မ်ား၏ လိႈင္းတံပိုးေအာက္၌ ေက်ာ္ၾကားသည့္ ဖေလးမီးျခစ္နစ္ ျမဳပ္ခဲ့မႈႏွင့္အတူ ရြာသူ၊ ရြာသား တုိ႔၏ အဓိကအိမ္တြင္း စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းတစ္ခု အၿပီးတိုင္ၿပိဳလဲခဲ့ ရေပသည္။

ဖေလးမီးျခစ္ေပ်ာက္ဆံုးၿပီး ေနာက္ ဖေလးဘုရားႀကီးသည္ လည္း ျမင္ကြင္းမွ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့ျပန္ေလ၏။ တပ္မေတာ္ အစိုးရလက္ထက္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္တြင္ စာေရးသူ၏ မိတ္ေဆြ ရန္ ကုန္ၿမိဳ႕မွ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးက ဦးသိုက္စိုးကဲ့သို႔ပင္ အ ေျခႀကီးသည့္ ေရွးစကားကို ၾကား ဖူးေၾကာင္းႏွင့္ အလြန္ဖူးေျမာ္လို လွေၾကာင္း ေတာင္းဆုိသျဖင့္ ခရမ္းၿမိဳ႕မွတစ္ဆင့္ ဒုတိယအ ႀကိမ္ လိုက္ပို႔ခဲ့ျပန္၏။ သို႔ေသာ္ ဖေလးသို႔ေရာက္ေသာအခါ ဘုရားႀကီးေပ်ာက္ဆံုးေန၏။ ေရႊတိဂံုပံုတူေစတီအႀကီးႀကီးတစ္ဆူကိုသာ ေတြ႕ရ၏။ မူလဘုရားႀကီး ဘယ္ ေရာက္သြားၿပီနည္းဟု စိုးရိမ္စိတ္ ႀကီးစြာျဖင့္ ေဒသခံတုိ႔ကို ေမးေသာ အခါ ‘‘အဲဒါပဲေလ ဘုရားႀကီးကိုငံု ၿပီး ေရႊတိဂံုပံုစံေစတီႀကီး တည္ လိုက္တာပါ’’ဟု လက္ညႇိဳးၫႊန္ျပ ၾကေလ၏။ စာေရးသူ၏ ရင္ထဲ၌ ‘ေဩာ္... ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ ဘုရားႀကီး လံုးဝေပ်ာက္ဆံုးသြား ပါပေကာ’ ဟု ႏွေျမာတသ ယူက်ံဳး မရျဖစ္မိ၏။ ထံုးသကၤန္းအသစ္ ျဖင့္ ေရႊတိဂံုပံုတူေစတီႀကီးကိုသာ အတူပါလာေသာ မိတ္ေဆြအား လက္ညႇိဳးထိုးျပရေလ၏။ မိတ္ေဆြ က အူေၾကာင္ေၾကာင္ျဖင့္ ေငး ၾကည့္ေန၏။ သာသနာျပဳဆရာ ေတာ္ဘုရားႀကီးက ငံုၿပီးအသစ္ တည္လိုက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ မူလ ဘုရားႀကီးကို ၾကည္ညိဳႏုိင္ရန္ အ ေပၚပိုင္း၌ တံခါးအရွင္တစ္ခု တပ္ ဆင္ထားၿပီး တံခါးကိုဖြင့္လွ်င္ ငံု ထားသည့္ ဘုရားအေပၚပိုင္းအ နည္းငယ္မွ်ကို ဖူးျမင္ႏုိင္ေၾကာင္း ေဂါပကလူႀကီးတစ္ဦးက ရွင္းျပ ျပန္ပါသည္။ စာေရးသူ၏ စိတ္ထဲ ၌ ေရွးေဟာင္းဘုရားအား ထိန္း သိမ္းရန္ စိတ္မကူးဘဲ ငံုၿပီးတည္ လိုက္ျခင္းကို လံုးဝဘဝင္မက်ႏုိင္ ေပ။ အထူးသျဖင့္ တပ္မေတာ္ အစိုးရလက္ထက္၌ အလြန္ေခတ္ စားေသာ ေရႊတိဂံုပံုတူဘုရားမ်ား မွာလည္း မ်ားလြန္းလွေခ်၏။ မူလ ဘုရားႀကီး ေပ်ာက္ဆံုးေနျခင္းအ တြက္ ယေန႔တိုင္ မခ်င့္မရဲဝမ္း နည္းေနဆဲျဖစ္၏။ သမုိင္းဝင္ ေျပာင္ေျမာက္လွသည့္ ‘အေျခႀကီး လိုက္တာ ဖေလးဘုရားႀကီးက်ေန တာပဲ’ ဟူေသာ ေဒသအသံုးအႏႈန္း သည္လည္း လံုးဝေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့ေလေတာ့၏။

ဒုတိယဘုရားႀကီးတစ္ဆူမွာ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ရွိ ရာဇမဏိစူဠာဘြဲ႕ခံ ေကာင္းမႈေတာ္ေစတီေတာ္ႀကီး ျဖစ္၏။ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၉၉၈ ခုႏွစ္၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၆၃၆ ခုႏွစ္ တြင္ သာလြန္မင္းတရားႀကီးတည္ ထားေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရ၏။ ေစတီေတာ္ႀကီး၏ပံုစံမွာ ‘ဘုရား မာႀကီး’ စေသာ သေရေခတၱရာမွ ပ်ဴေခတ္လက္ရာ ဘုရားႀကီးမ်ား ႏွင့္လည္းမတူ၊ ပုဂံေခတ္ဘုရား မ်ား၏ ပံုစံႏွင့္လည္း ကြဲျပားျခား နားေသာ ပံုစံျဖစ္၏။ ဉာဏ္ေတာ္ အျမင့္၊ အလံုးႏွင့္အခံုးမွာ အခ်ိဳး ညီလွေသာ သမုိင္းအေမြအႏွစ္ ဗိသုကာလက္ရာျဖစ္၏။ ဤကဲ့သို႔ ေသာ ရွားပါးပံုစံအတြက္ ဂုဏ္ယူ ၾကရမည့္အစား ေသးသိမ္ေအာင္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုမႈမ်ားအေၾကာင္း ေျပာျပလို၏။ ဘုရားဒါယကာ ဘုရင္ႀကီးသည္ ပံုစံတီထြင္ရန္ အ မ်ိဳးမ်ိဳးႀကံစည္ စိတ္ကူးေနေသာ္ လည္း စိတ္ႀကိဳက္ပံုစံမရရွိ၍ အ ခက္ေတြ႕ေနစဥ္ မိဖုရားႀကီးက သူမ၏ ရင္ဘတ္ကို လွန္ျပလိုက္ ရာ ဘုရင္ႀကီးက စိတ္ကူးရၿပီး ၎ ပံုစံအတုိင္း တည္ျခင္းျဖစ္သည္ ဟု ေျပာဆုိၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ မၾကာမီက ေရွးေဟာင္းအေမြအ ႏွစ္မ်ားအေၾကာင္း ဗိသုကာပညာ ရွင္ ေဒါက္တာေက်ာ္လတ္ႏွင့္ စကားစပ္မိရာ ဂ်ာမန္ခရီးသြားဧည့္ သည္မ်ားအား ဧည့္လမ္းၫႊန္က အထက္ပါအတိုင္း ရွင္းလင္းေျပာ ၾကားသည္ကို ၎ကိုယ္တိုင္ နား ႏွင့္ ဆတ္ဆတ္ၾကားခဲ့ရ၍ ဧည့္ လမ္းၫႊန္အား ျမန္မာပညာတတ္ တစ္ဦးျဖစ္လ်က္ အမ်ိဳးသားအေမြ အႏွစ္အေၾကာင္းကို ႏုိင္ငံျခားသား မ်ားအား အေထာက္အထားမဲ့ ေသးသိမ္ေအာင္ ရွင္းျပျခင္းျဖင့္ အ သက္ေမြးျခင္းမျပဳရန္ ဝင္ေရာက္ေျပာဆုိခဲ့ရေၾကာင္း စာေရးသူအား ေျပာျပခဲ့ဖူး၏။ မွန္ပါသည္ ျမန္မာ ျဖစ္ပါလ်က္ အမ်ိဳးသားဂုဏ္ရည္ ကို ေပါ့ေပါ့တန္တန္ ခ်ိဳးႏွိမ္ေျပာ ၾကဆိုရာတြင္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ ေကာင္းလွေသာ ေကာင္းမႈေတာ္ ဘုရားႀကီးကိုပင္ ခ်မ္းသာမေပးသူ မ်ားရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေပသည္။

ထို႔ထက္ပို၍ ဆုိးသည္မွာ ဘုရားႀကီး၏ သကၤန္းအေရာင္ကို ေျပာင္းလဲလိုက္ၾက၍ သမုိင္းဝင္ ေရွးေဟာင္းဂုဏ္ရည္မ်ား ေလ်ာ့ က်ပ်က္သုဥ္းခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါ သည္။ ေကာင္းမႈေတာ္ေစတီေတာ္ ႀကီးသည္ ၁၆၃၆ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၃၇၀ ေက်ာ္ ထံုးသကၤန္းျဖင့္ တင့္တယ္စြာ စံ ျမန္းတည္ရွိခဲ့၏။ စာေရးသူသည္ ဆြမ္းဦးပုညရွင္ဘုရားကို ေရာက္ တုိင္း ဘုရားရင္ျပင္မွ အေနာက္ စူးစူးရွိ ေကာင္းမႈေတာ္ေစတီကို လွမ္းေမွ်ာ္ေဖြရွာမိ၏။ ‘ေဖြးေဖြး အင္းေရ၊ ယာေျမစိမ္းျမ၊ ျဖဴလြမိုး သား၊ တိမ္မ်ားေအာက္တြင္၊ ထံုး သကၤန္းႏွင့္ ျမင့္ျမင့္ခံုးခံုး၊ လံုးလံုး ႂကြႂကြ၊ ဝင္းပအေက်ာ္၊ ေကာင္းမႈ ေတာ္ကို၊ ေကာ္ေရာ္အထူး၊ ေမွ်ာ္ ဖူးေလတုိင္း၊ ပီတိလိႈင္းတို႔၊ မဆုိင္း မတြ၊ ရင္မွာထ၏’ ဟု စာပန္းခ်ီ ျခယ္မႈန္းခဲ့မိေလ၏။

၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴး ႀကီး (ၿငိမ္း) သန္းေရႊ ဦးေဆာင္၍ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္မ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္ မ်ားအပါအဝင္ စုေပါင္းလွဴဒါန္း ေငြ က်ပ္သိန္းခုနစ္ေထာင္ေက်ာ္ ရရွိခဲ့ၿပီး ေရႊသကၤန္းကပ္လွဴခဲ့ ေၾကာင္း သိရွိရ၏။ မူလျဖဴေဖြး ေသာအေရာင္ႏွင့္ မိုးျပာေရာင္ သည္ ဖူးေျမာ္ရေလတုိင္း ရင္ကို ေအးျမေစခဲ့သည္မွာ အမွန္ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ေႏြေခါင္ေခါင္ ကြင္းေျပာင္ေျပာင္တြင္ ေရႊေရာင္ေျပာင္းခဲ့သည္ကို ဖူးျမင္ရေလတုိင္း ရင္ထဲ၌ ပူေလာင္ေသာ ေဝဒနာကို ခံစားရ၏။ သမိုင္းအေမြအႏွစ္ တန္ဖိုးပ်က္စီးျခင္းက ရင္ကို ပိုမိုပူေလာင္ေစခဲ့၏။ ဒီမိုကေရစီေခတ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေစတီေတာ္ ဩဝါဒါစရိယအဖြဲ႕ ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ အမ်ားျပည္သူတုိ႔က အျဖဴေရာင္ထံုးသကၤန္းကိုသာ လိုလားႏွစ္သက္ေၾကာင္း သေဘာထားမ်ားအရ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဒုတိယႀကိမ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း အစည္းအေဝး၌ ေရႊသကၤန္း သက္တမ္းကုန္လွ်င္ ထံုးသကၤန္း ျပန္လည္ကပ္လွဴေရး ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္မည္ဟူေသာ သာသနာေရးဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီး၏ တင္ျပခ်က္ကို ၾကားသိခဲ့ရ၏။ ယခုအခါ ေဂါပကအဖြဲ႕က အဖုအပိမ့္မ်ားကို ေရႊေဆးျပန္သုတ္ေနသည္ ဟူေသာ သတင္းေၾကာင့္ ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖမ်ားက အျမန္ဆံုး ထံုးသကၤန္းျပန္ လည္ကပ္လွဴရန္ သေဘာထားလက္မွတ္မ်ား ေကာက္ယူေန ေၾကာင္းလည္း သိရွိရ၏။

ဤေနရာ၌ ထံုးေပၚတြင္ ေရႊ ရည္ေတာက္ခဲ့ေသာ္လည္း ကုန္း ေပၚတြင္ ‘ေရႊ’ အမည္ ေပ်ာက္ခဲ့ ေသာ ျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္ကိုလည္း ျပန္လည္အမွတ္ရမိ၏။ လိႈင္သာယာ ၿမိဳ႕သစ္အတြက္ သုသာန္တည္ ေဆာက္ၿပီးေသာအခါ သုသာန္ အနီး၌ ေရႊတေကာ႐ိုးဟူေသာ ႐ိုး ငယ္ေလးတစ္ခုရွိသည္ကို အစြဲျပဳ ၍ ‘ေရႊတေကာ’ သုသာန္ဟု အ မည္တြင္ခဲ့၏။ မၾကာပါေခ်။ သု သာန္အမည္ေျပာင္းရန္ အမိန္႔က်လာေလ၏။ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ ထိုစဥ္ကာလ ႏုိင္ငံ့အႀကီးအကဲ၏ အမည္မွာ ‘ေရႊ’ဟူေသာ စကားလံုးကို  အမဂၤလာအရပ္၌ သံုးစြဲရန္ မသင့္ေၾကာင္းဟု ေျပာသံၾကားရ ၏။ သုသာန္အမည္ကို ပဒန္ကြင္းဟူေသာ ေျမစာရင္းပါ ကြင္းအမည္သံုး၍ ပဒန္သုသာန္ဟု ေျပာင္းလဲ လိုက္ၾကေလ၏။ ထိုအခါ အတြင္း ပဒန္ႏွင့္ အျပင္ပဒန္ဟူေသာ ရြာ ႀကီးႏွစ္ရြာမွ ရြာသူ၊ ရြာသားမ်ားက ကန္႔ကြက္ေျပာဆုိၾကျပန္၍ ေနာက္ဆံုးတြင္ သုသာန္ႀကီးအနီးရွိ ထိန္

ပင္ႀကီးကိုေတြ႕ၿပီး ‘ထိန္ပင္’ သုသာန္ဟု ေျပာင္းလဲေခၚတြင္ခဲ့ ေသာ ျဖစ္စဥ္ေပတည္း။

 မည္သို႔ဆုိေစ ေရႊေရာင္ သကၤန္းသည္ ေနရာတုိင္း၌ မသင့္ ေလ်ာ္သည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္၏။ စာေရးသူအတြက္ ေကာင္းမႈေတာ္ ေစတီႀကီး၏ ထံုးျဖဴေရာင္ေပ်ာက္ ဆံုးျခင္းသည္ သမုိင္းအေမြအႏွစ္ ဂုဏ္ရည္မ်ား ေပ်ာက္ဆံုးျခင္းျဖစ္ ၍ ဒုတိယေျမာက္ ေရွးေဟာင္း ဘုရားႀကီး ဆံုး႐ႈံးသကဲ့သို႔ ခံစားခဲ့ ရ၏။ အခ်ိန္မဆုိင္းဘဲ အျမန္ဆံုး ထံုးသကၤန္းကို ျပန္လည္ဆင္ျမန္း သင့္ေၾကာင္းႏွင့္ တတ္အားသမွ် ပါဝင္လွဴဒါန္းႏိုင္ရန္အတြက္ စာမူ ခရေငြမ်ားကို ႀကိဳတင္စုေဆာင္း လ်က္ရွိပါေၾကာင္း ေဖာ္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္။။

(ေဖာ္ျပပါ ေဆာင္းပါးသည္ စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာျဖစ္ပါသည္)