ျမတ္ဗုဒၶရွင္ေႏြးေစခ်င္ ရည္စူးဆင္ႏႊဲ ညံ႐ိုးပြဲ

ျပည္ေရႊဆံေတာ္ေစတီတြင္ ျပီးခဲ့သည့္တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔က ညံ႐ိုးပူေဇာ္ပြဲက်င္းပေနစဥၤ

မ်က္ရည္ယိုရႊဲ တပို႔တြဲဆို သည့္   ဆို႐ိုးစကား အတုိင္းပင္ ေဆာင္းရာသီတြင္ တပုိ႔တြဲလသည္ အေအးလြန္ကဲလွသည္။ ယင္းအခ်ိန္ကာလတြင္ ျမတ္ဗုဒၶဘုရားရွင္အား အ ေႏြးဓာတ္ရေစရန္ ရည္ရြယ္ကာ ညံ႐ိုးမ်ားကို မီး႐ႈိ႕ပူေဇာ္ကုသိုလ္ ယူၾကသည္။

ညံ႐ိုးပူေဇာ္ျခင္းကို ပ်ဴလူမ်ိဳး တို႔ေနထုိင္ရာ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ ၏ျပည့္ရွင္ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး တည္ထားသည့္ ေရႊဆံေတာ္ေစ တီေတာ္ျမတ္ႀကီးတြင္ တပို႔တြဲလ ျပည့္ေန႔အ႐ုဏ္ဦး၌ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ ပူေဇာ္သည္။

‘‘ေအးလြန္းတဲ့အခါ လူေတြ မီးလႈံၾကသလို ျမတ္ဗုဒၶဘုရားရွင္ လည္း အေႏြးဓာတ္ရပါေစဆိုတဲ့ မြန္ျမတ္တဲ့ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ မီး ပူေဇာ္ကုသုိလ္ယူၾကတယ္။ ျပည္ ေဒသခံေတြ အေလးထားဆင္ႏႊဲ တဲ့ပြဲေတာ္ပါ’’ဟု ေရႊဆံေတာ္ေစ တီေတာ္ျမတ္ႀကီး ေဂါပကအဖြဲ႕ ဦးေငြေမာင္က ေျပာသည္။

တပို႔တြဲလဆိုလွ်င္ ခ်မ္းေအး သည့္ ဒဏ္ကိုခံႏိုင္ရန္ ကိုယ္လက္ လႈပ္ရွားမႈအေနျဖင့္ ထမနဲထိုးပြဲ က်င္းပေကြၽးေမြးသည္ကို ျမန္မာ တို႔၏စိတ္ဝယ္ ျမင္ေယာင္ၾကပါ မည္။

ျပည္ၿမိဳ႕တြင္မူ တပို႔တြဲလ ထမနဲပြဲေတာ္ဆိုသည့္ စကားအ တိုင္း ထမနဲပြဲေတာ္အျပင္ ျပည္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕တည္း၌သာ က်င္းပေလ့ ရွိသည့္ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သည့္ ဓေလ့ ပြဲေတာ္မွာ ယခုႏွစ္ တပို႔တြဲလျပည့္ ေန႔တြင္ (၉၅)ႏွစ္ရွိၿပီဟု ဦးေငြ ေမာင္က ဆိုသည္။

တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔တြင္ ဘုရားရွင္အား ညံ႐ိုးပူေဇာ္ႏိုင္ရန္ ေရႊဆံေတာ္ေစတီရင္ျပင္တြင္ အုတ္ပတ္လည္စီကာ ယာယီမီးဖို သဏၭာန္တည္ေဆာက္ေပးထား သည္။ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သူမ်ားက ထုိမီးဖိုအတြင္း ညံ႐ိုးမ်ား ပစ္ထည့္ ကာ ပူေဇာ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ညံ႐ိုးပင္မ်ားသည္ ေရကန္၊ အင္း စေသာ ကမ္းစပ္ေနရာမ်ား တြင္ အေလ့က် ေပါက္ေရာက္ သည့္ ကိုင္းပင္အမ်ိဳးအစားမ်ား ျဖစ္သည္။ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သည့္ေန႔ မတုိင္မီ တစ္လခန္႔ကပင္ ခုတ္လဲွ ကာ ေနပူလွန္းထားသည္။ ထိုညံ႐ိုးျဖစ္လာမည့္ကိုင္းပင္မ်ားကို သဲကုန္းၿမိဳ႕နယ္ အင္းမအင္းရွိရာ ေဒသမ်ားႏွင့္ ျပည္ၿမိဳ႕နယ္ နဝင္း ေခ်ာင္း၊ ေလာ့ေသာ္ေခ်ာင္း စသည့္ ေဒသမ်ား၌ အမ်ားဆံုး ေတြ႕ရသည္။

‘‘ညံ႐ိုးပင္ကို ခုတ္ခါစမွာ အ စိမ္းျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ သယ္ယူ ရတာ ေလးတယ္။ အစိမ္းလႊာကို ဓား၊ ခံုးေကာင္အခြံ စတာေတြနဲ႔ ျခစ္လိုက္တဲ့အခါအျဖဴေရာင္ေပၚ လာတယ္။ အဲဒီမွာ ေနပူလွန္းအ ေျခာက္ခံရတယ္။ ေျခာက္သြားရင္ ညံ႐ိုးအေခါင္းထဲမွာ ကရင္နီလို႔ ေခၚတဲ့ ပုရြက္ဆိတ္ခိုေအာင္း တတ္တာေၾကာင့္ မပါေအာင္ ဂ႐ု စိုက္ရတယ္။ သူတို႔ကိုက္မိရင္ အ ေတာ္နာတယ္’’ဟု ညံ႐ိုးျပဳလုပ္ ေရာင္းခ်သူတစ္ဦးက ညံ႐ိုးျပဳလုပ္ ပံုအဆင့္ဆင့္ကို ေျပာသည္။

ညံ႐ိုးမ်ား ေျခာက္သည့္အခါ ဆင္စြယ္ကဲ့သို႔ အျဖဴေရာင္အ ဆင္းရွိလာသည္။ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးရွိ သျဖင့္ သယ္ေဆာင္ရလြယ္ကူ သည္။ ထုိ႔ျပင္ ညံ႐ိုးမ်ားသည္ မီးေလာင္ျမန္ျခင္းေၾကာင့္ ယခင္က သနပ္ခါးတံုး၊ ရွားသစ္သားတံုးတို႔ ျဖင့္ မီး႐ႈိ႕ပူေဇာ္သည့္ ေနရာတြင္ အဆိုပါညံ႐ိုးမ်ားျဖင့္ အစားထိုး ပူေဇာ္ျခင္းျဖစ္သည္။

ညံ႐ိုးေရာင္းခ်သူမ်ားသည္ တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔မတိုင္မီ တစ္ ရက္ေစာၿပီး ေရႊဆံေတာ္ေစတီ ျမတ္ႀကီးဆီသို႔ ေရာက္ရွိလာ သည္။ တစ္ႏွစ္မွ တစ္ခါသာ ေရာင္းခ်ရျခင္းေၾကာင့္ စီးပြားျဖစ္ ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အစဥ္အလာကို ထိန္းသိမ္းၿပီး ကုသိုလ္ယူ ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ိဳးဟု ဆိုႏုိင္သည္။ ညံ႐ိုးေရာင္းရေငြသည္ စားဝတ္ေနေရးကို အခိုက္အတန္႔ အားျဖင့္သာ ေျဖရွင္းႏိုင္သည့္ အ ေျခအေနသာရွိသည္။

‘‘ကိုယ္တုိင္လည္း ဝင္ ေရာက္ပူေဇာ္ျဖစ္တယ္။ ညံ႐ိုးေတြ လုပ္ေနကတည္းက ကုသိုလ္စိတ္ ေလးကိန္းေအာင္းေနေတာ့ ကု သိုလ္လည္းရ ပိုက္ဆံလည္းရ ေပါ့’’ဟု ညံ႐ိုးေရာင္းခ်သူ ေဒၚ ဘုတ္ဆံုက ေျပာသည္။

ညံ႐ိုးတစ္စည္းလွ်င္ အရြယ္ အစားႀကီးပါက သံုးေခ်ာင္းခန္႔ပါ ဝင္ၿပီး ေသးပါက ငါးေခ်ာင္းခန္႔ ပါဝင္ကာ တစ္စည္းလွ်င္ ငါးရာ က်ပ္ျဖင့္ ဝယ္ယူႏိုင္သည့္အျပင္ တစ္ေခ်ာင္းခ်င္းစီလည္း ဝယ္ယူ ႏိုင္ေၾကာင္း ညံ႐ိုးဝယ္ယူပူေဇာ္ သည့္ ျပည္ေဒသခံအမ်ိဳးသမီး မအိမြန္ၿဖိဳးက ေျပာသည္။

‘‘ညံ႐ိုးဆိုတဲ့အသံကို ၾကား တဲ့ အမ်ားစုကေတာ့ ဉာဏ္ပညာ နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ဉာဏ္႐ိုးလို႔ပဲ ထင္ၾက၊ ေျပာၾကတယ္။ ကြၽန္မလည္း မသိ ခင္က ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္ေစ ဖို႔ ဉာဏ္႐ိုးနဲ႔ မီးပူေဇာ္ၾကတာလို႔ ထင္ခဲ့တယ္။ ဉာဏ္ဆိုတဲ့အသံက တူေနတာေၾကာင့္ အဲဒီလိုဆု ေတာင္းပူေဇာ္ၾကတာေတြလည္း ရွိပါတယ္’’ဟု ၎က ေျပာသည္။

တပို႔တြဲလဆန္း ၁၄ ရက္ ညေနမွစတင္ကာ ေစတီေတာ္ျမတ္ဝန္းက်င္တြင္ ညံ႐ိုးေရာင္း သူ၊ ဝယ္ယူသူမ်ားျဖင့္ စည္ကား ေနသည္။    ညံ႐ိုး  ေရာင္းခ်သူ မ်ားသည္ ညလံုးေပါက္ ထုိင္ ေရာင္းၾကၿပီး ညံ႐ိုးပူေဇာ္သူအ မ်ားစုလည္း ညဥ့္ဦးပိုင္းအခ်ိန္ ကပင္ ညံ႐ိုးမ်ားကို ဝယ္ယူထား သည္။

တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔ နံနက္ ၄ နာရီမွစတင္ကာ ျပည္ေရႊဆံေတာ္ေစတီႀကီးတြင္ ညံ႐ိုးမီးပူေဇာ္ခြင့္ ရသည္။ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သူတို႔သည္ ခ်မ္းေအးလြန္းသည့္ဒဏ္ကို အန္တုကာ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးေျခ ေတာ္ရင္းသို႔ ေရာက္ရွိၿမဲ ျဖစ္ သည္။ ညံ႐ိုးစည္းမ်ားကို ကိုယ္စီ ကိုယ္င ကိုင္ေဆာင္ထားသည္ကို ျမင္ရသူ ၾကည္ႏူးပီတိျဖစ္ရသည္။

ခ်စ္သူေမာင္မယ္တို႔သည္ ဘုရားေစာင္းတန္းေလွကားမ်ား တစ္ေလွ်ာက္ မေမာမပန္းတက္ ကာ ေဖးမကူညီဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတို႔က ဉာဏ္ပညာထက္ျမက္ေစရန္ ရည္ရြယ္ပူေဇာ္ၾကသည္။

ေကာင္းကင္ယံမွ တေျဖာက္ ေျဖာက္က်ေနသည့္ ျမဴႏွင္းမံႈတို႔ သည္ ေျမျပင္မွ လွ်ံတက္လာသည့္ ညံ႐ိုးမီးလွ်ံတို႔ႏွင့္ ထိေတြ႕ခိုက္ဝယ္ သုဒႆနကုန္းေျမေပၚရွိ ေလးဆူ ဓာတ္ေပ်ာ္ ေရႊဆံေတာ္ေစတီ ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ သပၸာယ္စြာ၊ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ ရွိခိုးဦးခိုက္ ဖူး၍မဝႏိုင္ေအာင္ ရွိေလေတာ့သည္။

‘‘အိမ္က ထြက္ခါစမွာ အရမ္းေအးတယ္။ မီးမပူေဇာ္ခင္အခ်ိန္ အထိ ေအးတယ္။ မီးပူေဇာ္တာနဲ႔ မီးဖိုရဲ႕အပူရွိန္၊ လူေတြမ်ားတဲ့အ ရွိန္နဲ႔ မေအးေတာ့ဘူး’’ဟု မအိမြန္ ၿဖိဳးက ဆိုသည္။

ေရႊဆံေတာ္ေစတီေတာ္ ျမတ္ႀကီးရင္ျပင္ေတာ္တြင္ ညံ႐ိုး ပူေဇာ္သူတို႔ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ မ်ားလာျခင္း၊ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သည့္ မီးဖိုမွတစ္ဆင့္ ေစတီလံုးပတ္ ေတာ္ကို မီးခိုး၊ မီးေငြ႕ထိခိုက္မည္ ကို စိုးရိမ္ရသျဖင့္ ယခုအခါ မီးဖို ကို ရင္ျပင္ေတာ္ေအာက္ရွိ ေတာင္ဘက္ေစာင္းတန္းမုခ္ဦးဝေနရာ သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေပးထားသည္။

‘‘ညံ႐ိုးပူေဇာ္သူအမ်ား လည္း အဆင္ေျပေအာင္ မီးဖိုကို ရင္ျပင္ေတာ္ေအာက္ဘက္ေနရာ ကို ေျပာင္းထားခဲ့တာ ဆယ္ႏွစ္နီး ပါးေလာက္ေတာ့ ရွိၿပီ။ စတင္ပူ ေဇာ္ခ်ိန္ကေန ႏွစ္နာရီေလာက္ အတြင္းမွာေတာ့ ေစာင္းတန္း ေတြ၊ ဓာတ္ေလွကားေတြနဲ႔ ရင္ ျပင္ေတာ္မွာ အျပည့္ျဖစ္တဲ့အထိ စည္ကားတယ္’’ဟု ေစတီေတာ္ ေဝယ်ာဝစၥအဖြဲ႕မွ ဦးေက်ာ္မင္း က ေျပာသည္။

ညံ႐ိုးပူေဇာ္ရာတြင္ မီးေဘး လံုၿခံဳေစရန္ မီးသတ္ယာဥ္ကို အဆင္သင့္ထားရွိသည္။ ေစတီ ေတာ္ျမတ္ႀကီးရွိ ေဝယ်ာဝစၥအဖြဲ႕ မ်ားကလည္း ထမနဲထိုးၿပိဳင္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ညံ႐ိုးပူေဇာ္သူမ်ားကို ေကြၽးေမြးသည္။

ညံ႐ိုးပူေဇာ္သည့္ အ႐ုဏ္ဦး အခ်ိန္သည္ အေအးဓာတ္လြန္ကဲ ျခင္း၊ ပူေဇာ္သူမ်ားျပားျခင္းမ်ား ေၾကာင့္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားနည္း ပါးၿပီး လူလတ္ပိုင္းႏွင့္ လူငယ္၊ လူရြယ္မ်ားသာ အမ်ားဆံုးဆင္ႏႊဲ ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္ဟု မအိ မြန္ၿဖိဳးက ေျပာသည္။

အ႐ုဏ္ဦးအခ်ိန္ တျဖည္း ျဖည္းေက်ာ္လြန္ကာ ေနေရာင္ ျခည္ျဖာထြက္၊ အေႏြးဓာတ္ရလာ ခ်ိန္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶရွင္အား ညံ႐ိုး ပူေဇာ္သူတို႔ တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့ နည္းသြားေတာ့သည္။

ႏွာရည္ယိုရႊဲ တပို႔တြဲတြင္

ျမတ္ဗုဒၶရွင္ေႏြးေစခ်င္သည္

ရည္စူးဆင္ႏႊဲ ညံ႐ိုးပြဲသို႔ ေရာက္ရွိသည့္ မအိမြန္ၿဖိဳးႏွင့္ သူငယ္ခ်င္းတစ္စုသည္ ဘုရားရွင္ အေႏြးဓာတ္ရသကဲ့သို႔ ၎တို႔၏ မိသားစုဘဝမ်ားအပါအဝင္ တိုင္း သူျပည္သားတုိ႔၏ လူမႈဘဝမ်ား ေႏြးေထြးလံုၿခံဳမႈရွိေစလိုေၾကာင္း ဆုေတာင္းခဲ့ေလသည္။