ဥ႐ုဝဲယာမွာ သစၥာရွိၾကရဲ႕လား

(တစ္)

ယခုတစ္ေခါက္ ဖားကန္႔သို႔ ေရာက္သည့္ေန႔ရက္ေတြက အ တန္အသင့္ ရွည္လ်ားပါသည္။ ဆယ္ရက္၊ ဆယ္ည၊ ဆယ္ပြဲ။ အေရွ႕ဘက္၌ ျမစ္ႀကီးနား၊ အ ေနာက္ဘက္၌ ဟုမၼလင္း၊ ေတာင္ ဘက္၌ မိုးညႇင္းႏွင့္ မိုးေကာင္း၊ ေျမာက္ဘက္၌ တႏိုင္း စသည့္ၿမိဳ႕ မ်ားႏွင့္ ထိစပ္ေနသည့္ ေက်ာက္ စိမ္းကမၻာႀကီးက စာေပေဟာေျပာ ပြဲလာေရာက္ဖို႔ ဖိတ္ၾကားလာသ ျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲသို႔ ဘယ္ႏွ ႀကိမ္၊ ဘယ္ႏွေခါက္မွန္းမသိ ထပ္ ၍ ေရာက္ရွိခဲ့ရျခင္းပင္ ျဖစ္ပါ သည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲရွိ ၿမိဳ႕ရြာ အႏွံ႔အျပား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၌ ဟိုနားတစ္ည၊ သည္နားခဏျဖင့္ ေျခစၾကာလွည့္ခဲ့မိရာ ဖားကန္႔သို႔ အေစာဆံုးေရာက္သည့္ အေခါက္ မွာ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာခ်စ္ဦးညိဳ၊ ဒါ႐ိုက္တာအကယ္ဒမီ ၾကည္စိုးထြန္းစသူတို႔ႏွင့္။ ေက်ာက္ စိမ္းေမွာ္မ်ား ရွိရာသို႔ လွည့္ေဟာ ရေျပာရသည့္ ခရီးျဖစ္ရာ သည္ တုန္းကလည္း ကာလရွည္ပြဲစဥ္ မ်ားျဖစ္ခဲ့ပါ၏။

ထို႔ေနာက္ ၂၀၁၅ ဝန္းက်င္၌ ေက်ာက္စိမ္းကမၻာသို႔ ေရာက္ျပန္ ပါသည္။ အကယ္ဒမီကိုေက်ာ္သူ၊ ကာတြန္းဆရာ ကိုေအာ္ပီက်ယ္တို႔ ႏွင့္။ ျမစ္ႀကီးနားေလဆိပ္ကေန ကားသံုးစီးက ကြၽန္ေတာ္တို႔သံုးဦး ကို တစ္စီးစီခြဲတင္ကာ ဖားကန္႔ကို ျဖတ္လ်က္ တာမခန္၊ ေဟာင္ပါး၊ ဆယ္ဇင္းေဒသမ်ားသို႔ သြားခဲ့ရ သည့္ ခရီးပဲျဖစ္ပါသည္။

ယခုတစ္ေခါက္ ခရီးက ေနဝင္းျမင့္၊ ခင္ခင္ထူး၊ ေမာင္သာ ခ်ိဳ။ ဥ႐ုေခ်ာင္းဝဲယာရွိ ေျမာက္ ဘက္ေတာင္ကုန္းေဒသမွာ ႏွင္းႏွင့္ ျမဴက ဆိုင္း၍မႈိင္း၍ေကာင္းတုန္း။ ေမွာ္႐ံုေတာက လူေတြအေႏြးထည္ အထူႀကီးေတြဝတ္ကာ မီးကိုပံုၿပီး လႈံ၍ေကာင္းတုန္း။ လံုးခင္းအစ ေဟာင္ပါးအဆံုး မိုင္ ၆၀ ဝန္းက်င္ ရွည္လ်ားသည့္ သည္ရတနာနယ္ ေျမႀကီးထဲမွာ အလိုရမၼက္မီးက ေန႔ဆိုင္းညဆိုင္းခြဲကာ ႏွစ္ဆယ့္ ေလးနာရီ ေတာက္ေလာင္၍ ေကာင္းတုန္း။ ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲ ၌ ေခ်ာင္းဖ်ား (သို႔မဟုတ္) ျမစ္ဖ်ား ခံကာ စီးဆင္းလာသည့္ ဥ႐ုက စစ္ကိုင္းတိုင္းအတြင္းရွိ ဟုမၼလင္း ၿမိဳ႕အနီး၌ ခ်င္းတြင္းျမစ္အတြင္းသို႔ စီးဝင္သြားခဲ့ေလရာ သည္ဥ႐ု၏ဝဲ ယာေဒသေတာင္တန္းႀကီးေတြက နက္ဖ႐ိုက္ (Nephrite) အမ်ိဳးအ စားထက္ပို၍ လူႀကိဳက္မ်ားသည့္ ဂ်ိတ္ဒက္ (Jadeite) အမ်ိဳးအစား ေက်ာက္စိမ္းျဖစ္သည့္အျပင္ ေရႊ ကပါထြက္ေနသည့္ ေဒသျဖစ္သ ျဖင့္ ျမန္မာျပည္အႏွံ႔အျပားက တစ္ဝမ္းတစ္ခါးတို႔ျဖင့္ စကၠန္႔မလပ္ ႏိုး ထရွင္သန္၍ ေကာင္းတုန္း။

ေလးသံေလလား၊ ျမားသံ ေလလား။ စကားကိုခ်င့္ နားကိုစြင့္ ကာ မရပ္မနားႏွင္ခဲ့ရသည့္ ေဖ ေဖာ္ဝါရီဒိုင္ယာရီ၏ အဆံုးသတ္ စာမ်က္ႏွာမ်ား။

(ႏွစ္)

ဖားကန္႔က ျမစ္ႀကီးနား၏ အ ေနာက္၊ တႏိုင္း၏ေအာက္နားဆီ၌ တည္ရွိသည့္ ကခ်င္ေဒသ ျဖစ္ပါ သည္။ ဥ႐ုက ဖားကန္႔ၿမိဳ႕၏ရင္ကို ခြဲကာ သည္ေဒသႀကီးတစ္ခုလံုးကို ဆံႏြယ္ကေလးသပ္လိုက္၊ နဖူးက ေလးနမ္းလိုက္ျဖင့္ တြန္းလႊတ္ လိုက္၊ ဖက္ထားလိုက္လုပ္ကာ ခ်င္းတြင္းကိုဝင္သျဖင့္ အေရွ႕အ ေနာက္ တန္းေနသည့္ ေခ်ာင္း (သုိ႔ မဟုတ္) ျမစ္ဟုဆိုေသာ္ ရေကာင္း ပါသည္။ ထိုဥ႐ု၏ ဝဲယာသည္ပင္ ရတနာေျမ။ လူတြအငမ္းမရ တူး ၾကဆြၾက၊ ဖဲ့ၾကရြဲ႕ၾက၊ တီးၾက ေခါက္ၾက၊ ျဖတ္ၾကေတာက္ၾက ရာေျမ။ ေတာင္တန္းႀကီးေတြ အ  ပိုင္းပိုင္းအတစ္တစ္ ျဖစ္ကာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားလိုက္ၾက။ မိုးထိ လုမတတ္ ဧရာမေျမစာပံုႀကီးေတြ မိုးတိုးမတ္တတ္ ေပၚလာလိုက္ ၾက။

ေက်ာက္စိမ္းကို ဘယ္သူ ေတြႀကိဳက္ဆိုသည့္ ေမးခြန္းအ တြက္ အေျဖက ရွင္းပါသည္။ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ပါသည္။ ဖား ကန္႔ေဒသတစ္ခုလံုး ေဇာက္ထိုး ကြၽမ္းျပန္ မဟာပထဝီေျမကို ေမွာက္လိုေမွာက္ လွန္လိုလွန္လုပ္ ၍ ျမစိမ္းေရာင္ရတနာေနာက္ သို႔ အနံ႔ခံ၍ လိုက္ၾကရသည္မွာ တ႐ုတ္၏ အလိုဆႏၵကို ျဖည့္ဖို႔ပဲ ျဖစ္ပါသည္။

 လြန္ခဲ့သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ဝန္းက်င္က ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ ေဟာင္း ဗိႆႏိုးကို တူးသည့္အခါ ကုန္းအမွတ္ (၁၅)ကရသည့္ ပုတီးေစ့ ၇၀၈ ေစ့၌ ေက်ာက္စိမ္းပုတီး ေစ့ သံုးေစ့ေတြ႕သည္ဟု ဆိုသျဖင့္ ေက်ာက္စိမ္းကို ပ်ဴေခတ္ကတည္း က လူတို႔ျမတ္ႏိုးခဲ့ၾကသည္ဟုျဖင့္ ေျပာႏိုုင္လိမ့္မည္ထင္ပါသည္။

 ဘိုးေတာ္ဘုရားက မိုး ေကာင္း၌ အေကာက္ခြန္ အရာရွိ ထားကာ ေက်ာက္စိမ္းခြန္ေကာက္ ခဲ့၊ မင္းတုန္းမင္းက ေက်ာက္စိမ္း ဥပေဒထုတ္ျပန္ခဲ့ပံုမ်ားကို ၾကည့္ လွ်င္ နန္းေတာ္ႏွင့္ ေက်ာက္စိမ္းက ျခားျခားနားနားႀကီးေတာ့လည္း မ ဟုတ္တန္ရာပါ။

၁၈၈၅ အလြန္ ကိုလိုနီေခတ္ တြင္ တ႐ုတ္ကုန္သည္တို႔ကို တစ္ ႏွစ္တြင္ အခြန္ေတာ္ေငြတစ္သိန္း ေပးသြင္းေစလ်က္ ေက်ာက္စိမ္း လုပ္ငန္း လုပ္ခြင့္ေပးခဲ့သည္ဟုဆို ရာ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွာပင္ ေက်ာက္စိမ္းႏွင့္ တ႐ုတ္က မကြင္း မကြာ ယွဥ္တြဲလ်က္။

ထို႔ေနာက္ ဦးေနဝင္း လက္ ထက္မွသည္ ၁၉၈၈ အထိ ေလာ္ ပန္ေခၚ သူေဌးတို႔က က်င္းသား မ်ားႏွင့္တြဲကာ လိုသည့္စရိတ္စက ထုတ္ေပး၊ ရသည့္ေက်ာက္ကို တစ္ဝက္စီခြဲယူ ပံုစံျဖင့္ ျဖတ္သန္း ၾကရသည့္ေန႔ရက္မ်ား။ သံတိုင္ ကို ခုနစ္ေပါင္၊ ရွစ္ေပါင္ တူႀကီး မ်ားျဖင့္ထုကာ ကာယခြန္အားကို အားကိုး၍ ေက်ာက္စိမ္းေနာက္သို႔ လိုက္ခဲ့ရသည့္ ႏွစ္ကာလမ်ား။ ေက်ာက္မ်ားေအာင္ခဲ့ရင္ဟု ေလာ္ ပန္ေရာ က်င္းသားပါ သူေဌးအိပ္ မက္ မက္ႏိုင္ခဲ့သည့္ အခါသမယ မ်ား။

သည္တုန္းကျဖင့္ ေရမေဆး ဆိုတာလည္း မရွိခဲ့။ ယခုေတာ့ ေက်ာက္ကို ေခါက္ၾကည့္ဖို႔ရာ စိန္ တူတစ္လက္၊ ေက်ာက္အဆင့္အ တန္း ခန္႔မွန္းဖို႔ရာ ေက်ာက္ၾကည့္ ဓာတ္မီးတစ္လက္၊ ျမင့္မတ္သည့္ ေတာင္ေစာင္းမ်ား၌ ခိုင္ခိုင္ရပ္နား ႏိုင္ဖို႔ရာ ပြိဳင့္ဖိနပ္တစ္ရန္ႏွင့္အတူ ဖားကန္႔ရတနာေျမသို႔ ေရာက္လာ ၾကသည့္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားက လူ ငယ္လူရြယ္မ်ား။ ေရမေဆးတဲ့။ ယင္းသည္ သူတို႔ကို ၫႊန္းဆိုေခၚ ေဝၚသည့္ ေဝါဟာရ။

‘‘အင္း. . . သည္ေဒသမွာ ေရမေဆး အင္အားက ငါးသိန္း ေက်ာ္မယ္ဗ်။ မိန္းကေလးလား ... ပါတာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ နည္းပါတယ္။ လူတစ္ရာမွာ  သံုးေလးေယာက္ ေပါ့’’

ေဒသခံ၏ ခန္႔မွန္းစကားအ ဆံုးတြင္ ဥ႐ုေခ်ာင္းဝန္းက်င္၌ ႐ုတ္ျခည္းဆိုသလို ရြာလုလုမိုးျဖင့္ မႈိင္းမႈန္၍ သြားျပန္ပါသည္။ အင္း ေတာ္ႀကီးပြဲေတာ္ရက္မ်ားဆိုလွ်င္ ယခုလို မိုးက ေရာက္လာတတ္ၿမဲ ဆိုလား။

(သံုး)

၁၉၈၈ လူထုအေရးေတာ္ပံု အလြန္တြင္ စစ္တပ္က အာဏာ သိမ္းလိုက္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ အလြန္မွစကာ ဧရာမၾသဇာ၊ ဧရာမအာဏာ၊ ဧရာ မအသျပာ ဧရာမစက္ယႏၲရားႏွင့္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားက ကခ်င္ျပည္ နယ္ ဥ႐ုေခ်ာင္းဝဲယာရွိ ေက်ာက္စိမ္း ကမၻာထဲသို႔ ဝင္ေရာက္လာၾကပါ သည္။

ေလာ္ပန္ေခတ္က under ground mining method ျဖင့္ ေက်ာက္ရွာသည့္ အလုပ္မ်ိဳးကို မလုပ္ေတာ့ဘဲ open cut mining method ျဖင့္ ဘူဒိုဇာ (Bull Dozer) ႀကီးမ်ားျဖင့္ ေျမကိုထိုး၊ ဘက္ဟိုး (Backhoe) မ်ားျဖင့္ ေျမကိုေကာ္၊ လုပ္ဒါ (Loader) မ်ားျဖင့္ ေျမကိုတင္၊ ဒမ္ပါ (Dumper) မ်ားျဖင့္ ေျမကိုသယ္ ကာ ေတာင္ႀကီးေတြကို ေပါင္မုန္႔ လွီးသလို ရိပ္ရိပ္ရိပ္ရိပ္ျဖင့္လွီး၊ ေျမႀကီးကို အဝီစိငရဲေခါင္မိုးအထိ ႏႈိက္တူး၍ ေက်ာက္ရွာၾကပါေတာ့ သည္။ ထမင္းစားေရေသာက္ခဏ တာ နားသည္မွအပ ေန႔ေရာညဥ့္ပါ စီတန္း၍ အလုပ္လုပ္ေနၾကသည့္ ကားႀကီးေတြက ခုတ္ထစ္ပိုင္းျဖတ္ ထိုးေကာ္ထားသည့္ ေတာင္ေတြ လား၊ ေျမစာပံုႀကီးေတြလား မကြဲ ျပားေတာ့သည့္ ကမၻာပ်က္ေနာက္ ခံပိတ္ကားေပၚ၌ သံပတ္ေပးထား သည့္ အ႐ုပ္မ်ားပမာ ေနရာေပါင္း စံုသို႔ ဦးတည္ေရြ႕လ်ားေနၾကပါ သည္။

ကုမၸဏီလုပ္ငန္းခြင္ထဲ၌ အား လံုးက လက္ဝဲကပ္ကပ္ေမာင္း။ တူးၾက၊ သယ္ၾက၊ သြန္ၾက။

ကုမၸဏီမ်ားက တူးရသမွ် ေက်ာက္အရြယ္ရြယ္ အစားအစား ကို လုပ္ကြက္အတြင္းမွာပင္ ကုိယ့္ ဝန္ထမ္းႏွင့္ကိုယ္ ေက်ာက္ရွာပါ သည္။ ထို႔ေနာက္ ေျမစာပံုမ်ား၌ သြား၍သြန္ပါသည္။ စက္ျဖင့္တူး၊ စက္ျဖင့္ျဖန္႔၊ စက္ျဖင့္သယ္၊ စက္ ျဖင့္သြန္။

ထိုအခါ ေရမေဆးဟူ၍ လုပ္ ငန္းခြင္အသစ္ ေပၚလာျခင္းပင္ျဖစ္ ပါသည္။ ကားဘီးႀကီးေတြကပင္ လွ်င္ လူတစ္ရပ္မကျမင့္ေသာ၊ ဒ ႐ိုင္ဘာက သူေနရာသို႔ေရာက္ရန္ ေလွကားထစ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကို နင္း၍တက္သြားရေသာ ကား ႀကီးမ်ားျဖင့္ ရွာေဖြၿပီး ေျမစာမ်ား ကိုသြန္ရာ ေရမေဆးတို႔က ေတာင္ေတြႏွင့္ တန္းတူျမင့္သည့္ ဧရာမ  ေျမစာပံုႀကီးမ်ား၏ ေတာင္ေစာင္း  တစ္ေလွ်ာက္ႏွင့္ ဟိုးေအာက္ေျခ ရင္းကေနေစာင့္ကာ လိမ့္ဆင္းလာသည့္ ေက်ာက္တံုးအရြယ္ရြယ္ အ စားစားကို တစ္လံုးဖမ္းေကာက္ယူ လိုက္၊ စိန္တူျဖင့္ ေခါက္ၾကည့္ လိုက္ႏွင့္ ေက်ာက္စိမ္းဟုတ္၊ မ ဟုတ္ ေက်ာက္ရွာၾကျခင္းပင္ျဖစ္ ပါသည္။

ေျမစာပံုႀကီး ၿပိဳက်လာသည့္ အခါ တစ္ေယာက္ခ်င္း၊ ႏွစ္ ေယာက္ခ်င္း အသက္ေပ်ာက္သြား သူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ မဟာၿပိဳက်မႈ ေၾကာင့္ တစ္ႏိုင္ငံလံုးက ေရာက္ လာသည့္ လူငယ္လူရြယ္ကေလး ေတြ ရာဂဏန္းအထိ ေျမစာပံု ေအာက္၌ အသက္ေပ်ာက္သြား ရသည့္ အျဖစ္တို႔က မၾကာေသး မီကပင္ျဖစ္ခဲ့သည့္ ေၾကကြဲဖြယ္ မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိဳ႕ေျမစာ ပံုႀကီးေတြက ၉၀ ဒီဂရီမ်ဥ္းမတ္။ ေရမေဆးတို႔က အေပၚ၌ ႀကိဳးတစ္စကို ခ်ည္ေႏွာင္ထားခဲ့ကာ ေရတြင္းထဲသို႔ ႀကိဳးဆြဲဆင္းသလို ဆင္း၍ ေျမစိုင္ေျမခဲ၊ ေက်ာက္ စိုင္ေက်ာက္ခဲ တဖြဲဖြဲၾကား၌ ေက်ာက္ရွာပံုမ်ားမွာ ထမင္းတစ္လုတ္အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၏ က်က္သေရမဲ့သည့္ မွတ္တမ္း မွတ္ရာမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အ ရွင္လတ္လတ္ ေျမျမႇဳပ္သၿဂႋဳဟ္ ပစ္ခဲ့ၾကရသည့္၊ ေက်ာက္စိမ္းေျခ ရာခံခဲ့ရသည့္ ေန႔ရက္မ်ား။

တခ်ိဳ႕ကုမၸဏီမ်ားက သူတို႔ ထမင္းစား နားခ်ိန္မ်ိဳးတြင္ တစ္ ရက္ႏွစ္နာရီခန္႔ဆိုသည္မ်ိဳး ေရမ ေဆးတို႔ကို ဝင္ရွာခြင့္ေပးပါသည္။ ကုမၸဏီလုပ္ကြက္ ျဖစ္သျဖင့္ ေက်ာက္ေတြ႕ေသာ္ ကုမၸဏီသို႔ အပ္၊ တန္ရာတန္ဖိုးေစ်းျဖတ္ေပး ႐ံု။ တန္ဖိုးအမွန္ရဖို႔က ကိုယ့္ပါး နပ္ကြၽမ္းက်င္မႈ။

 ေရမေဆးေတြက တစ္ ေယာက္ခ်င္း ရပ္တည္ကာ ေက်ာက္ရွာၿပီး ေရာင္းစားသူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ေနာက္ေပၚေခတ္သစ္ ေလာ္ပန္တို႔က ေရမေဆးတစ္ ေယာက္၏ အေထြေထြစရိတ္ စကကို စိုက္ထုတ္ေပးထားကာ ေက်ာက္အရွာ ထြက္ခိုင္းၿပီး ေက်ာက္ေအာင္ခဲ့ေသာ္ တစ္ ေယာက္တစ္ဝက္ လုပ္ၾကသည္က ပိုမ်ားပါသည္။

‘‘ေလာ္ပန္က ဖားကန္႔က ေစာင့္၊ လံုးခင္းကေစာင့္ေပါ့။ ေရမ ေဆးကလည္း ေတြ႕ရင္ေတြ႕တယ္ ေျပာေပါ့...။ ေလာ္ပန္ကလည္း သိန္းေက်ာက္ကို ေသာင္းေက်ာက္ မလုပ္နဲ႔ေပါ့။ သစၥာပဲဗ်’’

ေၾသာ္... သစၥာတဲ့။ ဥ႐ုေခ်ာင္းဝဲယာမွာ ဘယ္ေလာက္မ်ား သစၥာ ရွိမွာပါလိမ့္။ ကြၽန္ေတာ္သိခ်င္ လိုက္တာ။      ။

(ေဖာ္ျပပါေဆာင္းပါးသည္ စာေရးသူ၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္ပါသည္။)