လြမ္းေမာရသည့္ ထန္းေတာမ်ား

(တစ္)

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္မုန္တိုင္း ႀကီးအလြန္ေနာက္တစ္ရက္ေမလ  ၃ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ အတြင္းသုိ႔ လူတခ်ိဳ႕အေျပးအ လႊားေရာက္လာပါသည္။ သူတို႔ ျမတ္ႏုိးရသည့္အရာတစ္ခု မုန္ တိုင္းထဲမွာ ၿပိဳလဲသြားခဲ့ေလၿပီလား ဟူသည့္ ပူပန္ေသာကႏွင့္ျဖစ္ပါ သည္။ ထုိအရာက မယိမ္းမယုိင္ ႀကံ႕ႀကံ႕ခံကာ မၿပိဳမလဲမားမား မတ္မတ္ရွိေနဆဲဟု မ်က္စိျဖင့္ တပ္အပ္ေသခ်ာျမင္ေတြ႕လုိက္ရ ေလေသာအခါတြင္မွ ထုိသူတို႔ၿပံဳး ၿပံဳးရႊင္ရႊင္ျဖင့္ေက်နပ္ျခင္းတရား တို႔က မ်က္ႏွာေပၚမွာ ယွက္သန္း ၍သြားပါသည္။

သူတို႔အေျပးအလႊားလာ ၾကည့္သည့္အရာက အျခား မဟုတ္။ သစ္ပင္။ ရန္ကုန္တကၠ သုိလ္၏အထင္ကရအမွတ္အ သား သစ္ပုပ္ပင္ႀကီး။ ပန္းခ်ီကား ေပၚက သစ္ပုပ္ပင္။ ကဗ်ာထဲက သစ္ပုပ္ပင္။ ၀တၳဳထဲက သစ္ပုပ္ ပင္။ သီခ်င္းထဲက သစ္ပုပ္ပင္။ ႐ုပ္ရွင္ထဲက သစ္ပုပ္ပင္။

Sentimental Value ေခၚလူ တို႔ အျမတ္တႏုိးတန္ဖုိးထားေလ့ရွိ ရာ အရာ၀တၳဳမ်ားထဲ၌ သစ္ပင္တို႔ လည္းပါ၀င္ပါသည္။

ေနာင္ပြင့္လတၱံ႔ေသာ အရိ ေမတၱယ်ဘုရားရွင္သည္ ကံ့ေကာ္ ပင္ေအာက္တြင္ ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္အံ့ဟု ဆုိ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယုံၾကည္သက္၀င္သူတို႔က ကံ့ ေကာ္ပင္ကုိ အျမတ္တႏုိးစုိက္ပ်ိဳး ၾကသည္။ ပြင့္ခဲ့ၿပီးေသာ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေသာတၳိယဟူ သည့္ ျမက္ထမ္းသမားေပးလွဴ သည့္ ျမက္ပလႅင္ေပၚ၌ ထုိင္ ေတာ္မူကာ ေဗာဓိေညာင္ပင္ ေအာက္တြင္ ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့သည့္အတြက္ ယုံ ၾကည္သက္၀င္သူတို႔ ေဗာဓိ ေညာင္ပင္ကုိ အျမတ္တႏုိးျပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ၾကသည္။

ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ရင္းႏွီးသူ တို႔က သစ္ပင္ႀကီးခုနစ္ပင္ကုိ သိပါသည္။ ေလးကြၽန္းတစ္ျမင္း မုိရ္ အယူအဆအရ အေရွ႕ကြၽန္း၌ ကုကၠိဳပင္၊ အေနာက္ကြၽန္း၌ ထိန္ ပင္၊ ေတာင္ကြၽန္း၌ သေျပပင္၊ ေျမာက္ကြၽန္း၌ ပေဒသာပင္၊ အ သူရာျပည္၌ သခြတ္ပင္။ တာ၀တႎ သာ၌ ကသစ္ပင္၊ ဂဠဳန္ျပည္၌ လက္ပံပင္တို႔ေပါက္ေၾကာင္းဆုိ ေလရာ ယင္းတို႔က မိ႐ုိးဖလာယုံ ၾကည္သက္၀င္မႈမ်ားႏွင့္ ဆက္ ႏႊယ္ပါသည္။

လူတစ္ေယာက္ခ်င္း၊ ေဒသ တစ္ခုခ်င္းကလည္း သစ္ပင္တို႔ကုိ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျမတ္ႏုိး တြယ္တာေလ့ ရွိစၿမဲပင္ျဖစ္ပါ သည္။ ခ်စ္ေသာသူတစ္ေယာက္ ႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ခဲ့သျဖင့္ ပုန္းညက္ပင္ႀကီးကုိ ခ်စ္သည္။ ငယ္သူငယ္ခ်င္းတို႔ စုေ၀းေတြ႕ဆုံ ေလ့ရွိရာေနရာ၌ရွိသျဖင့္ မေဟာ္ ဂနီပင္ႀကီးကုိခ်စ္သည္။ အညာ၏ သေကၤတျဖစ္သျဖင့္ ထေနာင္းပင္ ကုိခ်စ္သည္။ တမာပင္ကုိခ်စ္ သည္။ ခ်င္းေတာင္၏ သေကၤတ ျဖစ္သျဖင့္ ေတာင္ဇလပ္ပင္ကုိ ခ်စ္သည္။

ေဩာ္...သစ္ပင္ဆုိသည္မွာ ႏွလုံးသားထဲ၌ပါ လာေရာက္ရွင္ သန္ကာ ျမတ္ႏုိးဖြယ္ရာေ၀ဒနာကုိ ေပးသည့္အရာ၀တၳဳမဟုတ္ပါ လား။

(ႏွစ္)

ထန္းပင္ႀကီးေတြ ရွည္ရွည္

ေပပင္ႀကီးေတြ မတ္မတ္

မေလးေနတဲ့အရပ္...တဲ့။

ကဗ်ာဆရာႀကီးတင္မုိးက ျဖင့္ သူ႔လက္လွမ္းတစ္မီက အညာ ေဒသ၀န္းက်င္ကုိ သည္လုိပဲကဗ်ာ ထဲ၌ ထည့္သြင္းစပ္ဆုိခဲ့ဖူးပါ သည္။

မွန္ပါသည္။ အညာက ထ ေနာင္းႏွင့္ တမာမွ်သာမဟုတ္။ ထန္းတို႔၊ ေပတို႔ကပါ လြမ္းဖုိ႔ေစ လာသည့္အရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာက္ပန္းေတာင္း၊ ပုဂံ၊ပခုကၠဴ၊ ေရစႀကိဳ၊ မလႈိင္၊ ေတာင္သာ၊ ျမင္းၿခံစသျဖင့္ အညာျမင္ကြင္းက ေလယာဥ္ေပၚကပဲ ငုံ႔ၾကည့္ၾကည့္၊ ကားျပတင္း၊ ရထားျပတင္းကပဲ ျဖတ္ၾကည့္ၾကည့္ မလႈပ္မယွက္ တန္းစီကာရပ္ေနသည့္ ထန္းပင္၊ ေပပင္တို႔က မျမင္ခ်င္အဆုံးပဲျဖစ္ ပါသည္။

တခ်ိဳ႕ျမဴအုိးကေလးေတြ ခ်ိတ္လ်က္။ တခ်ိဳ႕ရင္းေထာင္ရင္း ဆြဲတိုးလုိးတြဲလဲႏွင့္။ မုိးကေလး တစ္ေပါက္ႏွစ္ေပါက္ မဆုိစ ေလာက္ပဲ ေသာက္ရသည့္တိုင္ အညာေႏြ ပူ ပုံၾကမ္းၾကမ္းႀကီးထဲမွာ သူတို႔အရြက္ကားကားႀကီးေတြက စိမ္းလန္းလ်က္။

ယခုထုိထန္းပင္တို႔ကုိ ခုတ္ လွဲကာ တစ္ပင္ငါးေထာင္၊ တစ္ ေသာင္းျဖင့္ေရာင္းပစ္ဖုိ႔ ကိစၥမ်ား အညာဘက္ဆီက သတင္းထြက္ လာေသာအခါ အံ့ဩသြားပါ သည္။ ရမည့္ေငြေၾကးက ဘ၀ကုိ သိသိသာသာအခ်ိဳးအေကြ႕ျဖစ္ သြားေလာက္ေအာင္မ်ားျပားေပါ လွ်ံေန၍ဆုိလွ်င္လည္း ထားလုိက္ ပါေတာ့။ ငါးေထာင္တဲ့။ တစ္ ေသာင္းတဲ့။ ထမင္းတစ္၀ုိင္းစာဖုိး ပင္လွ်င္ ေကာင္းေကာင္းမရွိ။ ႏွစ္ ေပါင္းသုံး၊ ေလးဆယ္အရိပ္တ ၾကည့္ၾကည့္ေမြးခဲ့ရသည့္ ထန္း တစ္ပင္၏ ေပါက္ေစ်း။

(သုံး)

ေယာတို႔၊ ေဆာတို႔ဘက္သုိ႔ သြားၾကသည့္အခါ ထုိအရပ္က ေပပင္ေပါသည့္ ေဒသျဖစ္ေလရာ ေပပင္ႀကီးမ်ားႏွင့္အတူ ေပသီး ေတြကုိပါ ခုတ္လွဲေရာင္းခ်ေန သည့္ ျမင္ကြင္းမ်ားကုိေတြ႕ဖူးပါ သည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ား ၀န္းက်င္က ထေနာင္းပင္မ်ား၊ တမာပင္မ်ား၊ ေညာင္ပင္မ်ားကုိ ေအာက္ေျခအျမစ္ႏွင့္တကြ တူး ယူကာတစ္ပင္ကုိ ဆယ့္ေလးငါး သိန္း၊ သိန္းႏွစ္ဆယ္အထိေပး ကာ ကိုင္းဖ်ားကုိင္းနားမ်ားကုိ ျဖတ္ၿပီးကားေပၚသုိ႔ တင္ကာ လာ ေရာက္၀ယ္ယူသြားသူမ်ားကုိ လည္း ခပ္စိပ္စိပ္ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါ သည္။

ေလာေလာလတ္လတ္လက္ ထဲသုိ႔ သုံးစရာ၊ စြဲစရာေငြကေလး၊ ေၾကးကေလးနည္းနည္းပါးပါး၀င္ လာသည္ကုိသေဘာက်ကာ ထုိ သစ္ပင္မ်ိဳးေတြျပန္ရလာဖုိ႔ရာ ေနာက္ႏွစ္ေပါင္း အစိတ္၊ သုံး ဆယ္ျပန္ေစာင့္ၾကရမည္ဆုိသည္ ကုိ အေတြးမေရာက္ႏုိင္ၾကသူတို႔ ကုိ ၾကည့္ကာအသည္းတယား ယားျဖစ္ေနခဲ့ရဖူးပါသည္။

သုိ႔ျဖင့္ တစ္ဖက္အိမ္နီးခ်င္း ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ ၀င္သြားသည့္အခါ တြင္ကား လမ္းအစအဆုံးသစ္ပင္ တုိ႔ စီတန္းေပါက္ေရာက္ကာ လမ္း ကုိပင္လွ်င္ ႏွစ္ဖက္ယွက္မုိးေပး ထားသကဲ့သုိ႔ စနစ္တက်စုိက္ပ်ိဳး ထားသျဖင့္ အံ့ဩခဲ့ရဖူးပါသည္။

ဩစေၾတးလ်သုိ႔ ၀င္သည့္ အခါ ေျဖၾကားျဖည့္စြက္ရသည့္ပုံ စံထဲ၌ Grains, seeds, bulbs, straw, nuts, plants, parts of plants, herbs, wooden articles စသည္တို႔ပါ၊ မပါ စသည့္ေမးခြန္း ပါပါသည္။

အေစ့တဲ့။ အဖုတဲ့။ ေကာက္ ႐ုိးတဲ့။ အခြံမာသီးတဲ့။ အပင္တဲ့။ အပင္အစိတ္အပိုင္းတဲ့။ ဟင္းခတ္ အေမႊးအႀကိဳင္တဲ့။ သစ္သားတဲ့။

သစ္ပင္သာမက သစ္သား အစိတ္အပုိင္းကုိပင္လွ်င္ သူတို႔ ႏုိင္ငံအတြင္းသုိ႔ ၀င္လာမည္ကုိ မလုိလားေၾကာင္း ေပၚလြင္ေနပါ သည္။

 စားစရာ၊ ေသာက္စရာအ သီးအႏွံမွသာမဟုတ္။ လူ႔အသုံး အေဆာင္လုပ္သည့္ သစ္ပင္၊သစ္ သားကဲ့သုိ႔အရာကုိပင္လွ်င္ ပုိးတို႔၊ မႊားတို႔ကူးစက္ကာ သစ္ညံ့၊၀ါးညံ့၊ သစ္ပ်က္၊ ၀ါးပ်က္ျဖစ္သြားမည္ကုိ စုိးရိမ္ေနၾကပုံမ်ားမွာ ကုိယ့္အပင္၊ ကုိယ့္အသီး၊ ကုိယ့္အခက္၊ ကုိယ့္ အလက္ကုိ မည္မွ်ျမတ္ႏုိးေၾကာင္း ျပေနျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

(ေလး)

ယခုထန္းပင္ႀကီးမ်ား။ အ တုံးအ႐ုံး။ အပိုင္းပုိင္း၊ အတစ္ တစ္။ မခ်စ္ၾကဘူးလားဟူသည့္ ေမးခြန္းကေလးတစ္ခုသာေမးခ်င္ ေနမိပါသည္။ မျမတ္ႏုိးၾကဘူးလား ဟုလည္း ေမးခ်င္ပါေသးသည္။ ဘီယာသုံးေလးပုလင္းစာဖုိး ေငြ ကေလးႏွင့္။ ၾကက္သားတစ္ ပိႆာဖုိးပုိက္ဆံကေလးႏွင့္။ ႏွစ္ ေပါင္းသုံး၊ ေလးဆယ္ေစာင့္ခဲ့ရ သည့္အပင္မ်ား။။

(စာေရးဆရာေမာင္သာခ်ဳိသည္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ခရီးသြား စာေပ၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပေရးရာ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနသူျဖစ္ သည္)